Waldemars hage 1
Stilren og gjennomført 2‐roms med stor balkong på 7 m². Heis, vannbåren gulvvarme og idyllisk utsyn over Akerselva.
- Prisantydning
- 5 450 000,-
- Omkostninger
- 135 190,-
- Fellesgjeld
- 8 763,-
- Totalpris
- 5 593 953,-
- Eiendomstype
- Leilighet
- Eieform
- Eierseksjon
- Byggeår
- 2005
- Soverom
- 1
- Bad
- 1
- Internt brukseareal
- 44 m²
- Eksternt bruksareal
- 5 m²
- Tomtetype
- Eiet
- Energimerking
- C
Egenskaper
- Sentralt
- Moderne
- Rolig
- Turterreng
Fasiliteter
- Balansert ventilasjon
- Balkong / terrasse
- Bredbåndstilknytning
- Heis
- Vaktmestertjenester
- Parkett
- Offentlig vann / kloakk
Beskrivelse
Informasjon
- Oppdragsnummer
201240005.
Adresse og matrikkelWaldemars hage 1.
gnr. 218, bnr. 100, snr. 124 i Oslo.
EierØystein Helland.
Etasje4. etasje.
Byggeår2005.
Tomt6790,00 kvm. Tomten er eiet.
Parkering/garasjeDet er stadig noe for leie eller kjøp i sameiet. Beboerparkering i nærområde. For mer informasjon se https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering. Sameiet har utvendige sykkelboder.
Beregnet totalkostnadPrisantydning kr 5 450 000,-
Andel fellesgjeld kr 8 763,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
133 950,00,- (Dokumentavgift)
9 250,00,- (Tryg Boligkjøperpakke Leilighet)
240,00,- (Pantattest kjøper)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 5 603 203,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
- Boligens areal
4. etasje:
Internt bruksareal: 44,0 m²
Eksternt bruksareal: 5,0 m²
Terrasse- og balkongareal (TBA): 7,0 m²
Bruksareal innglasset balkong(BRA-b): m²
De godkjente tegninger hos kommunen viser mindre avvik på planløsningen/Planløsnigen er i tråd med byggemeldte tegninger.
- Innhold
Entré, baderom, soverom og stue med åpen kjøkkenløsning. Utgang til romslig balkong på 7 m². Det medfølger kjellerbod. Felles sykkelbod og felles takterrasse.
- Tilstandsgrad
I forbindelse med salget er følgende tilstandsgrader markert i tilstandsrapporten:
TG3 (Store eller alvorlige avvik) - 0 stykk.
TG2 (Avvik som kan kreve tiltak) - 4 stykk.
TG1 (Mindre eller moderate avvik) - 20 stykk.
Parkett har fått TG2 (Avvik som kan kreve tiltak):
Informasjon: Parketten er fra byggeåret. Nyslipt i 2024.
Vurdering avvik: Glipper/svelling under kjøkkenskap. Små sprekker i parketten ved søyle i stue. Noe glipper ved kjøleskap. Det har ingen praktisk betydning mht. bruk.
Tiltak: Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde.
Sluk, membran og tettesjikt har fått TG2:
Informasjon: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring. Membran på vegger og gulv og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt.- dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Vurdering avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger har fått TG2:
Informasjon: Type rør: Rør-i-rør. Fordelerskap: Ja, i veggen utenfor baderommet. Drensspalte for lekkasjevann er plassert nederst på veggen på innsiden av baderommet. Røranvisning: Nei, det mangler. Hovedstoppekran for leiligheten: Inni fordelerskapet, var for hard til å stenge 100%, må justeres. Lekkasjestopper: Ja, på kjøkken.
Vurdering avvik: Røranvisning i fordelerskapet mangler. Hovedstoppekran inni fordelerskapet, var for hard til å stenge 100%, må justeres.
Tiltak: Skaffe røranvisning. Stoppekran må justeres (fikses før overtagelse). Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon har fått TG2:
Informasjon: Balansert ventilasjonsanlegg i leiligheten. Tilluftsventiler og avtrekksventiler. Det opplyses at det nylig har vært ettersyn av ventilasjonsanlegg i alle leilighetene i sameiet.
Vurdering avvik: Liten ulyd fra ventilasjonsaggregatet. Styringspanel svarte ikke ved tilfeldig testing.
Tiltak: Utbedring av avikene bør påregnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Kjøkken med avtrekk har fått TG1.
Baderom
Overflater gulv TG1
Sanitærutstyr og innredning TG1
Ventilasjon TG1
Det ble ikke påvist unormale utslag ved fuktsøk i dusjområdet. Det settes TG0 ut fra fuktsøk.
Avløpsrør TG1.
Oppvarming TG1.
Vannbåren gulvvarme. Det opplyses å være tre soner i leiligheten.
Egen forbruksmåler på varmtvann. Det er felles varmtvannsforsyning i bygningen.
RadonmålingLeiligheten ligger i fjerde etasje. Ikke nødvendig med radonmåling.
ByggemåteBoligbygg på totalt 11 etasjer samt kjeller.
Grunn og fundamenter: Hovedkonstruksjon i betong. Støpt etasjeskille.
Yttervegger: Betong, tegl og metall.
Vinduer: Isolérglass i treramme fra byggeåret. Både hengslede vinduer og med fast karm.
Dører: Brann- og lydsertifisert inngangsdør med én lås. Stor foldedør i aluminium og isolérglass. Dørbladene kan åpnes hele veggens bredde og gir et meget godt dagslys og optimale lysforhold for rommet. Dørene ble testet og fungerte bra. Det er tunge dørblad, vær klar over det.
Selgers egenerklæringsskjemaSelgers egenerklæringsskjema følger vedlagt.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egen-
erklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Løpende vedlikehold utføres i regi av sameiet.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
I regi av sameiet.
- Felleskostnader
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 2.215,– pr. md.
Herav:
Felleskostnader 1.785,-
Internett 430,-
A-konto varmtvann (oppvarming og tappevann).
Informasjon om fellesgjeld/lånevilkårAndel fellesgjeld utgjør kr. 8 763,- pr.
31.12.2023.
Selskapets totale fellesgjeld utgjør kr. 2 802 254,- pr.
02.05.2024.
Informasjon om fellesformueAndel fellesformue utgjør kr. 44 327,- pr.
31.12.2023.
Fellesgjeld/lånevilkårInformasjon om totale lån og vilkår:
Bank: Obos
Lånenr: 98207442674
Type: Annuitetslån
Restsaldo: 2.802.254,- per. 02.05.24
Restløpetid: 14 år 2 md.
Term pr. år: 12.
Type rente: Flytende.
Rente: 6,99 % pr. 02.05.24
Det gjøres oppmerksom på at forretningsfører kan ha mottatt varsel om renteendring som ikke er iverksatt pr dags dato. I en tolkningsuttalelse har toll og avgiftsdirektoratet lagt til grunn at salgsverdi pluss andel fellesgjeld er seksjonens fulle verdi. Det skal følgelig beregnes, og betales, dokumentavgift også for seksjonens andel av fellesgjeld i sameiet
Sikringsordning / in-ordningIht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 2 gang folketrygdens grunnbeløp.
EiendomsskattEiendomsskatt utgjør kr. - for (ÅRSTALL!).
FormuesverdiPrimær formuesverdi kr. 1 228 226,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 667 260,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
- Navn og orgnr.
Sameiet Waldemars Hage 1 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 988154962.
Sameiets forsikringSameiet har forsikringsavtale med Gjensidige.
Om sameietSameiet består av 254 seksjoner.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt.
Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Tor-Sigve Bjørndal.
Sameiets revisor er BDO AS.
Vaktmester
Sameiet har inngått vaktmesteravtale for fellestjenester i sameiet med Espen Lie Eiendomsservice AS. Kontaktperson Espen Lie tlf: 909 87 525. Dersom ikke annet er avtalt med styret på forhånd, må seksjonseier påregne å måtte betale for tjenesten selv.
Vektertjeneste
Sameiet har avtale med Securitas AS om bomiljøtjeneste. Dersom beboer har behov for assistanse kan vektertjenesten kontaktes på 22 97 10 70.
Renhold
Sameiet har avtale med Skandinaviske Renhold AS om renhold av fellesarealene (det er de samme renholdere som tidligere, men annet selskapsnavn).
Fjernvarme
Sameiet Waldemars Hage 1 får levert fjernvarme fra Hafslund Oslo Celsio AS.
ForretningsførerOBOS EIENDOMSFORVALTNING AS
StyregodkjennelseNei
ForkjøpsrettNei
Adgang til utleie2-1 Rettslig disposisjonsrett
(1) Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon og kan fritt selge, pantsette og leie ut denne med mindre noe annet følger av lov, avtaler eller disse vedtektene.
(2) Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner. Dette gjelder tilsvarende hvis et erverv av en boligseksjon eller av aksjer eller andeler i et selskap fører til at flere enn to av boligseksjonene eies av noen som har slik tilknytning til hverandre, som beskrevet i eierseksjonslovens § 23.
(3) Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold utover det som inngår i (4) ledd. Det samme gjelder ny seksjonseiers/leietakers navn og kontaktinformasjon. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr.
(4) Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med kortidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Vedtekter og husordensreglerKjøper oppfordres til å gjøre seg kjent med vedtektene og husordensreglene som er vedlagt salgsoppgaven.
HusdyrholdDyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Hva skjer i gården / vedlikehold etcSTYRETS ARBEID
Sameiet gikk med et overskudd på 671 507 for 2022. Dette skyldes hovedsakelig at planlagt vedlikehold først ble gjennomført og betalt i første kvartal 2023, samt at sameiet dessverre heller ikke fikk prioritert arbeidet med støtte fra OBOS Prosjekt ifm. videre arbeid med vedlikeholdsnøkkelen. Dette bør bli videre plukket opp og arbeidet med i 2023.
Ved at fjernvarme og tappevann nå er tatt ut av felleskostnadene og faktureres separat vil det være betydelig enklere og mer forutsigbart for økonomistyringen i årene fremover. Dette vil spesielt gjøre det lettere å planlegge vedlikehold og kreve mindre økonomisk buffer for svingninger i energipriser.
I revidert budsjettforslag for 2023 foreslår styret derfor et underskudd på ca. 600 000. Arbeidskapitalen ved årsslutt 2022 var på 1 684 157. Med nåværende budsjettforslag er estimert arbeidskapital ved årsslutt 2023 ca. 1 000 000. Det er styrets og forretningsførers vurdering at en arbeidskapital på ca. 1.000.000 er hensiktsmessig å ha tilgjengelig.
Under følger en kort oppsummering av utvalgte prosjekter for året:
Implementering av individuell måling av fjernvarme og tappevann: Dette har vært det desidert største prosjektet i løpet av året. Vi gikk ambisiøst ut i november ifm. tidsplan og målsatt ferdigstillelsesdato, men har vært nødt og aksepterer at dette er sklidd litt ut i tid. I skrivende stund forventer entreprenør Ecoguard at prosjektet er ferdig innen midten av april. Dvs. at individuell måling vil være klart for implementering fra 01.05. Styret er fortsatt veldig positive til gevinstene ved implementering av prosjektet og mener seksjonseiere og sameiet generelt vil ha bedre fjernvarme og økonomistyring i årene som kommer takket være dette prosjektet. Styret vil gi en mer detaljert oppsummering på årsmøte i april.
Nytt porttelefonsystem: I februar 2023 besluttet styre å implementere nytt porttelefonsystem. Etter mange år med dialog med ulike aktører var det endelig et totaltilbud som styret anså som attraktivt, til en akseptabel pris. Kostnaden ble ca.150 000 ifm. installasjon og ca. 35 000 i løpende driftskostnader. Det nye systemet vil bli implementert i løpet av april og det vil bli lagt ut informasjon på Vibbo ifm. bruksanvisning osv.
Maling av oppgang 1-2: Styret besluttet å få malt oppganger i WH 1-2. Dette arbeidet har vært planlagt over flere år, men fordi annet mer prioritert vedlikeholdsarbeid har dukket opp så har dette vært nødt til å bli nedprioritert. Styret er fornøyd med at dette arbeidet omsider kunne gjennomføres. Arbeidet forventes å bli sluttført innen utgangen av mai. Det vil være naturlig å se nærmere på å få tatt WH 3-4 neste år.
Maling av søppeldører og automatisering av lys: Sommer / høsten 2022 ble søppeldører i WH 1-4 malt og det ble samtidig installert automatisk på/av-sensor for lys i søppelrom. Dette er mer energieffektivt og samtidig positivt mtp. HMS.
De planlagte nødvendige/akutte vedlikeholdsoppgavene som ikke inngikk i vedlikeholdsnøkkelen ble gjennomført innenfor budsjett med bistand fra Obos Prosjekt i 2022.
Følgende har blitt utført av styret i løpet av den siste styreperioden:
• 10 styremøter
• 2 beboermøter (november 2022 og januar 2023)
• Mange befaringer, møter, aktiv oppfølging og øvrig korrespondanse med sameiets eksisterende og potensielle tjenesteleverandører
• Behandlet over 2800 meldingstråder (henvendelser fra eiere/beboere) via e-post og Vibbo
• Forbedret innholdet på Vibbo fortløpende (temasider og nyheter)
• Sendt mange forslag til forbedringer i Vibbo-løsningen til Obos
• Iverksatt testing av utebelysning i hagen for å finne nye egnede lamper til sykkelbodene
• Gjennomført årlig kontroll av lekeplassen
• Prosjekt med oppgradering til LED belysning heisstoler - pilot
• Fulgt opp daglige/ukentlige vekterrapporter (inkl. dokumentert husbråk)
• Behandlet søknader fra seksjonseiere • Koordinert garasjevask med brukerne av plassene
• Administrert serviceleilighet-bookinger • Løpende oppfølging av serviceleilighetene inkludert generelt vedlikehold og inventar/utstyr
• Sjekket teknisk utstyr i leiligheter for å se hva vi enten bør forklare bedre på Vibbo eller innhente påmeldingstilbud for utbedring av, samt bistått med utbedring av feil på utstyr i leilighet via Vibbo-korrespondanse
• Programmert nøkkelbrikker (inkl. påfyll av nye brikker til Obos)
• Oppdatert navn i porttelefon-tablå ved bestillinger av postkasseskilt
• Oppdatert porttelefon-oppsett ved endring av hjemmetelefonnummer
• Oppdatert tilgang til garasje via brikke og mobilløsning
• Oppdatering av brukere på Zaptec ladeportal
• Valgt og bestilt moderne alternativ til dagens porttelefon (integrasjon mot eksisterende nøkkelbrikkesystem avklart)
• Gjennomført dugnad • Gjennomført sommerfest i hagen
• Skiftet ut deler av hekk på gateplan i samråd med gartner
• Fulgt opp reklamasjon mot utbygger
• Fulgt opp reklamasjoner på tidligere vedlikeholdsarbeid z
• Fulgt opp skader ved ekstremvær
• Oppsporing av reservedeler SAPA 1074 system begge byggetrinn
• Oppsporing av reservedeler HS Hansens Fabrikker AS
• Praktisk oppfølging av eksisterende serviceavtaler
• HMS-internkontroll • Kontrollert alle fakturaer grundig
• Bistått arbeidsgruppen for leiligheter med manglende byggetillatelse der styret har hatt anledning (men sameiet står ikke som tiltakshaver for søknad fra eierne det gjelder)
• Laget, signert og registrert kontrakter for leie av ekstra bod og mc-plasser
Regnskap / kostnadsøkningerÅrsregnskapet for år 2022 viste et overskudd på kr. 671 507,-. Sameiet hadde 3 615 188,- i omløpsmidler per 31.12.22.
- Oppvarming
Fjernvarme med vannbåren gulvvarme.
Informasjon om strømforbrukSelger har ikke bebodd eiendommen og har av den grunn ikke kjennskap til eiendommens energiforbruk. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand. Dette vil variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtaler etc.
EnergimerkingOppvarmingskarakter:Lys grønn
Energikarakter: C
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave.
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattest.
- Beliggenhet
Her bor du tilbaketrukket fra trafikk, med idyllisk utsikt til Akerselva og sameiets egen hage, med store vindusflater fra gulv til tak som slipper inn godt med dagslys. Waldemars Hage har en særdeles attraktiv, tilbaketrukket og rolig beliggenhet rett ved Alexander Kiellands plass. Området har hatt en stor utvikling de senere årene, og blitt et pulserende knutepunkt midt mellom Grünerløkka, St.Hans haugen og bydel Sagene.
I nærområdet er det flere hyggelige spisesteder og kaféer med uteservering. Det bør nevnes Colonel Mustard og Lofthus Samvirkelag som er veldig hyggelige steder. Kort vei til flere butikker, samt Kiellands Hus med dagligvare Coop Mega, Vinmonopolet, Apotek 1, Ark bokhandel og Kiellands blomsterbutikk. Nærmeste dagligvare er Rema 1000, som nærmest ligger rett utenfor døren.
Idylliske Akerselva ligger i umiddelbar nærhet, med direkte adkomst til flotte turveier langs elven. Her kan gå til fra uberørte Maridalen ned til Operahuset og Bjørvika. Med en egen bro over Akerselva til Grünerløkka er det kort vei til "Løkkas" yrende folkeliv, med et rikt utvalg av restauranter, cafeer og utesteder. Kort vei til Ringnes Park senter, hvor du finner flere forretninger, servicetilbud, samt Ringen kino. Liten spasertur til populære Vulkan - et spennende område med matmarked, treningssenter, konsertlokaler og restauranter som Døgnvill, Michelin-restauranten Kontrast, samt Bar Vulkan. Det er gangavstand til St. Hanshaugen, Bislett, Youngstorget og sentrum med alle fasiliteter.
Nærområdet byr på fantastiske parker. Kubaparken er et yndet sted for kulturarrangementer, filmvisninger og konserter. Birkelunden i hjertet av Grünerløkka arrangerer konserter og markeder året rundt. Ildalen, Torshovparken og St. Hanshaugen park er perfekt for grilling og sosiale aktiviteter på sommerstid.
Det er et svært godt kollektivtilbud i området med buss nr. 21, 33, 34 og 54 som alle har hyppige avganger fra Alexander Kiellands plass og Telthusbakken. Kun få minutters gangavstand til 11- og 12-trikken fra stoppestedet Birkelunden. Det er 15 min gange til Karl Johans gate og Oslo sentrum.
Skolekrets/barnehageOmrådet sogner til Grünerløkka barneskole. Flere barnehager i nærområdet med blant annet Waldemars barnehage (Darres gate 26), som den nærmeste.
- Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde boliger i henhold til reguleringsplan S-3893, datert 07.05.02, samt friområde S-3893 datert 07.05.02.
Byggesaker i nærheten som påvirker eiendommen: Ingen spesielle saker på reguleringskartet.
Plansaker i nærheten som påvirker eiendommen: Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. Dette har betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen.
ArealbekreftelseArealbekreftelse fra kommunen følger vedlagt.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i andel fellesutgifter.
Konsesjon / OdelDet er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Ferdigattest / BrukstillatelseDet foreligger brukstillatelse på eiendommen, datert 13.12.2005 (tidl. adresse Hauchs gate 1). Iht. brukstillatelsen gjensto kun mindre arbeider, men det har ikke blitt søkt om ferdigattest i ettertid. Oslo kommune valgte i 2015 å henlegge saken da brukstillatelsen er eldre enn 3 år. Det blir opp til evt. eier (sameiet) å søke om ferdigattest for tiltaket/gjenoppta byggesaken - styret har tidligere kommentert at dette ikke vil bli fulgt opp nå som kommunen har henlagt saken og det er svært vanskelig å fremskaffe nødvendig dokumentasjon fra så langt tilbake i tid. Brukstillatelsen følger vedlagt.
HeftelserLegalpant tilsvarende 2 G for panterett til sameiet.
Iht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes. For nærmere informasjon om dette gjelder denne eiendommen, se oversikten over tinglyste heftelser. Dersom det ønskes mer informasjon, ta kontakt med megler.
Vei, vann og avløpOffentlig vei, vann og avløp. Private stikkledninger fra eiendommen over til offentlig ledningsnett.
Tinglyste rettigheter og heftelserPå eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1922/993544-1/105 14.12.1922BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100 1924/993504-1/105 05.02.1924
BESTEMMELSE OM GJERDE
Bestemmelse om garasje/parkering Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1938/300853-1/105 15.02.1938BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1938/305693-1/105 11.11.1938BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1939/304618-1/105 28.08.1939BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1942/303299-1/105 20.10.1942BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1947/303089-1/105 13.09.1947BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1954/303528-1/105 23.04.1954ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1954/510952-1/105 20.11.1954BEST OM GARASJE/PARKERING
Korrekt dok.nr. er iht pantebokskopi: 1954/310592 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1970/514682-1/105 18.09.1970ERKLÆRING/AVTALE
Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse av denne eiendom
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1970/517844-1/105 09.11.1970ERKLÆRING/AVTALE
vedr. felles kloakkpumpestasjon m.v. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
1970/519717-1/105 09.12.1970ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 218 BNR: 100
2005/7856-2/105 04.02.2005 ERKLÆRING/AVTALE
Denne seksjon har tilleggsdel - bygning.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE GRUNNDATA
1942/303296-1/105 20.10.1942 SAMMENSLÅTT MED DENNE MATRIKKELENHET:
Hauchs gt.3 og Maridalsvn.41.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2005/7856-1/105 04.02.2005 SEKSJONERING
Opprettet seksjoner: SNR: 124 Formål: Bolig
Sameiebrøk: 45/14668 Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter.
2020/1944949-1/200 06.01.2020 21:00 RESEKSJONERING
SNR: 124 Formål: Bolig Sameiebrøk: 45/14668 VEDERLAG: NOK 0
Omsetningstype: Uoppgitt Endring av fellesareal Endring av tilleggsdel
LegalpantKommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt.
Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på eiendommen.
- Overtagelse
Etter avtale.
BoligselgerforsikringSelger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
BoligkjøperpakkeSammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen
Løsøre og tilbehørAlle hvitevarer inngår, også de som ikke er integrert, dvs. vaskemaskin, tørketrommel og kjøl/frys.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
- Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse vi dere til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.
Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på www.tinholt.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver.
Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
SalgsbetingelserEiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder.
Det er forventet at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges “som den er”. Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
EierseksjonslovenDet opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jfr. Lov om eierseksjoner §22
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Forbrukerkjøp/avtalevilkårMed forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10.000 (egenandel).
Profesjonell (næringsdrivende) avtalevilkårHvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Lov om hvitvaskingEiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll.
Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
BetalingsbetingelserOppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
FinansieringVi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
KjøpekontraktKjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Tinholt i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
PersonopplysningslovenPersonopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
- Meglers vederlag / Utlegg
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 50 000 inkl. mva
Tilrettelegging fra: 12 500,00
Markedspakke (Stor annonsepakke Finn.no, Hjem.no, Ukens bolig på Finn.no, Nabolagsprofil, Annonse på Facebook og Instagram, samt display-annonsering, 15 trykte salgsoppgaver): 22 000,00
Oppgjørshonorar: 6 000,00
Visninger pr.stk : 3 000,00
2 visninger: 6 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Vedlegg til salgsoppgavenVedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
MeglerAnsvarlig megler er:
Espen Fjeld
Partner/Eiendomsmegler MNEF.
+47 95 84 66 41 / [email protected].
Megler 2.
/ .
MeglerforetaketTinholt Eiendomsmegling AS.
Org. nr. 928 582 906.
Bygdøy Allé 60
0265 Oslo.