Peder Claussøns gate 5 A
Sjelden og stilren 2-roms med romslig balkong, heis, fiskebensparkett og god takhøyde. Lave fellesutg. Ingen forkjøp.
- Prisantydning
- 5 100 000,-
- Omkostninger
- 1 240,-
- Totalpris
- 5 101 240,-
- Eiendomstype
- Leilighet
- Eieform
- Andel
- Byggeår
- 2017
- Soverom
- 1
- Bad
- 1
- Internt brukseareal
- 37 m²
- Eksternt bruksareal
- 7 m²
- Tomtetype
- Eiet
- Energimerking
- None
Egenskaper
- Sentralt
- Moderne
- Rolig
Fasiliteter
- Balansert ventilasjon
- Balkong / terrasse
- Bredbåndstilknytning
- Heis
- Parkett
Beskrivelse
Informasjon
- Oppdragsnummer
201240012.
Adresse og matrikkelPeder Claussøns gate 5 A.
gnr. 208, bnr. 523, andelsnr. 13 i Laboratoriet Borettslag i Oslo.
EierTine Ridder-Nielsen.
Etasje2. etasje.
Byggeår2017modernisert 2016/17.
Tomt432,80 kvm. Tomten er eiet.
Parkering/garasjeDet er beboerparkering i området.
Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid, på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
Bensinbil/dieselbil/hybridbil/ladbar/hybridbil: 5700 kroner for ett år.
El-bil: 1920 kroner for ett år.
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Beregnet totalkostnadPrisantydning kr 5 100 000,-
Andel fellesgjeld kr 0,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
8 250,00,- (Tryg Boligkjøperpakke Leilighet)
240,00,- (Pantattest kjøper)
500,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 5 109 490,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 0,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
- Boligens areal
2. etasje:
Internt bruksareal: 37,0 m²
Eksternt bruksareal: 7,0 m²
Terrasse- og balkongareal (TBA): 7,0 m²
De godkjente tegninger hos kommunen viser mindre avvik på planløsningen/Planløsnigen er i tråd med byggemeldte tegninger.
- Tilstandsgrad
I forbindelse med salget er følgende tilstandsgrader markert i tilstandsrapporten:
TG3 (Store eller alvorlige avvik) - 0 stykk.
TG2 (Avvik som kan kreve tiltak) - 2 stykk.
TG1 (Mindre eller moderate avvik) - 20 stykk.
Overflater på våtrom har fått TG2 (Avvik som kan kreve tiltak):
Informasjon: Flislagte vegger. Malte plater i himling.
Vurdering avvik: Litt svertesopp i slikonfuger i dusj. Lite merke i veggflaten ved siden av toalett.
Tiltak: Det anbedales å fjerne/legge nye silikonfuger, må gjøres av fagmann. Lite merke i veggflaten kan enkelt sparkles/males. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Overflater innvendig har fått TG2:
Informasjon: Gulvflater består av parkett. Fliser på bad. Veggflater består av malte plater. Dels flislagt på bad. Himlinger består av malte plater.
Vurdering avvik: Enkelte små sprekk/glipper i parketten under spisebordet har ingen praktisk betydning mht. bruk. Enkelte små sprekker/riss i veggflater (over inngangsdør/døråpning o.l.) har heller ingen praktisk betydning, skyldes naturlig bevegelse i bygningen.
Tiltak: Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde.
RadonmålingLeiligheten ligger i andre etasje og vi ser det som lite hensiktsmessig å måle radon i denne etasjen.
ByggemåteGrunn og fundamenter:
Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende vegger av betong/murkonstruksjoner.
Yttervegger:
Yttervegger med pussede og malte flater, samt tegl.
Takkonstruksjoner:
Saltak av trekonstruksjoner tekket med takstein/takplater (taket er ikke besiktiget).
Gulvsystemer:
Etasjeskillere av trekonstruksjoner.
Dører og vinduer:
Leiligheten har Nordic glatt entredør med brannklasse B30 og lydklasse 38db samt kikkehull og dørpumpe fra ombyggingsår 2016. Vinduer 2016.
Selgers egenerklæringsskjemaSelgers egenerklæringsskjema følger vedlagt.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egen-
erklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
Ja, det var oversvømmelse i kjelleren i vinter en dag det regnet ekstremt mye, men dette ble håndtert med pumpe.
Kjenner du til om sameie/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag?
Ja, det var en tvist med utbygger, men fikk beskjed under dugnad i fjor sommer at denne saken var vunnet og ferdig.
- Felleskostnader
Felleskostnadene utgjør kr. 2 143,- pr. mnd.
Felleskostnadene inkluderer: Kommunale avgifter, felles forsikring, forretningsførsel, strøm i fellesarealer og vaktmestertjeneste. .
Informasjon om fellesgjeldLeiligheten har per tiden ingen andel fellesgjeld.
Informasjon om fellesformueAndel fellesformue utgjør kr. 19 358,- pr.
31.12.2023.
Fellesgjeld/lånevilkår60048019938, Nordea Bank ABP
Filial i Norge Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 05.05.2024: 6.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 78.2
Saldo per 05.05.2024: 1 525 616
Andel av saldo: 0 Første termin/første avdrag: 30.12.2018 ( siste termin 30.09.2043 )
IN-ordning: Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15. mars og 15. september, forutsatt flytende rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.
Løpende kostnaderStrømutgifter siste år 14 858,-.
Innboforsikring, premien vil variere i forhold til den summen som skal forsikres.
Sikringsordning / in-ordningBoligselskap er ikke tilknyttet sikringsordning.
EiendomsskattEiendomsskatt faktureres fra myndighetene til borettslaget. Dette inngår ikke i felleskostnadene og blir derfor viderefakturert eier i mai måned og oktober måned. Kravet følger boligen og det er eier som er ansvarlig for betaling (dersom kravet har forfall før overtagelsestidspunktet, er det selgers ansvar og dersom kravet har forfall etter overtagelse er dette kjøpers ansvar). Dersom du bruker leiligheten som primærbolig, vil det ikke påløpe eiendomsskatt på denne andelen.
FormuesverdiPrimær formuesverdi kr. 1 062 929,00.
Sekundær formuesverdi kr. 4 039 131,00.
Gjeldende for ligningsåret 2022.
- Navn og orgnr.
Laboratoriet borettslag har organisasjonsnummer 917969264.
Borettslagets forsikringLaboratoriet borettslag er fullverdiforsikret i Gjensidige, polisenummer 90999902. Ved skadesaker skal henvendelse gjøres til styret. Privat innbo/eiendeler må forsikres ved egen polise.
Om borettslagetBorettslaget består av 20 boliger og ingen næringslokaler.
ForretningsførerForretningsfører er Boligbyggelaget Usbl.
Revisor er KPMG
StyregodkjennelseSTYREGODKJENNELSE
Kjøper av andelen må godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Kjøper bærer selv risikoen for at godkjenning blir gitt og må videreselge boligen for egen regning og risiko dersom styret ikke godkjenner kjøper som ny andelseier. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtagelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Dersom kjøper på overtagelsestidspunktet ikke er godkjent, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. Borettslagslovens § 4-5 (2). Overtagelse av eiendomsretten vil likevel finne sted.
Andelseier(e) kan kun eie en andel. Andelseier må selv bebo leiligheten. Kun fysiske personer kan eie andel. Erverv fra det offentlige og enkelte institusjoner kan avvike fra dette.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, så er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres i den forbindelse oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettNei. Ingen forkjøpsrett i borettslaget.
Adgang til utleie3.2 Overlating av bruk til andre
En andelseier som selv bor i boligen, kan overlate bruken av deler av boligen til andre. Med godkjenning fra styret kan en andelseier overlate bruken av hele boligen til andre for inntil tre år, dersom andelseieren selv, ektefellen eller slektninger i rett opp - eller nedstigende linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Godkjenning kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig grunn til det, eller dersom vedkommende ikke fyller kravene til å være andelseier. En andelseier kan ellers med styrets godkjenning overlate bruken av hele boligen til andre dersom - andelseieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdannelse, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner - et medlem av brukerhusstanden er andelseierens ektefelle, eller slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen - det gjelder bruksrett som noen har krav på etter ekteskapsloven § 68 eller husstandsfelleskapsloven § 3 annet ledd.
Godkjenning kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig grunn til det. Har laget ikke svart på søknad om godkjenning av brukeren innen en måned etter at søknaden er kommet frem til laget, er brukeren å anse som godkjent.
Andelseier kan overlate bruken av hele boligen til andre i opptil 30 døgn i løpet av året. Andelseier som har overlatt bruken av boligen til andre, er fremdeles ansvarlig for bruken av boligen overfor laget, og plikter å gi styret melding om hvor man er å få tak i.
Vedtekter og husordensreglerKjøper oppfordres til å gjøre seg kjent med vedtektene og husordensreglene som er vedlagt salgsoppgaven.
Hva skjer i gården / vedlikehold etcStyremøter og styrets arbeid. Borettslaget har et aktivt styre som har fokus på et godt bomiljø, gode leverandøravtaler og en sunn økonomi for fellesskapet. Styret har mange oppgaver utover normalt styrearbeid grunnet pågående konflikt med utbygger APT / Pecla AS.
Forretningsfører. Solveig Edøy, USBL. Styret er fornøyd med samarbeidet med forretningsfører i USBL og anser dette som en viktig støttefunksjon for borettslaget fremover. Styret forlenger samarbeidet med USBL med fornyet avtale.
Revisor. KPMG. Styret har fornyet avtale med revisor og anser samarbeidet med forretningsfører og revisor som samlet for meget godt. Økonomi. Årsregnskapet viser til hva styret vil betegne som en sunn og normal økonomi i borettslaget. Det er ikke gjort større disponeringer til utbedringer eller uforutsett da det ikke har vært behov. Mindre investeringer er gjort for å sikre godt vedlikehold og miljø.
I sist styremøte konkluderte styret med følgende ved økonomi:
tyret er enige om at fellesutgifter blir stående på dagens nivå. Borettslaget har sunn økonomi, det er gjort mindre investeringer gjennom året som anses som nødvendige. Slik som varme mot rør i kjeller og rassikrings skilting, samt strøkasse. Styret er enige om at kun styret kan bestille reparasjoner /vedlikehold fra leverandører slik at styret har kontroll på løpende utgifter. Dette ref problemer med heis.
Vedlikehold av bygningsmasse. Det er nylig gjort overflate malerarbeid på utvendig byggningsmasse, jevnlig vedlikehold på gårdsrom gjennom vaktmesteravtale og dugnader der fellesskapet bidrar. Det er montert varmeovner på termostat i kjeller i 5 for å trygge rør i vinterkulde.
Arrangementer som er avholdt. Det er gjennomført 1 dugnad i perioden og styret inviterer til ny dugnad etter påske. Dugnaden hadde godt oppmøte og mye vedlikehold og estetisk arbeide ble gjennomført. Det ble også gjennomført en sosial samling for å ønske nye naboer velkommen og bli kjent. Det ble hengt opp lys i bakgård for trivsel og ryddet i kjeller og fellesområder. Tavler for informasjon til beboere ble hengt opp og postkasse til forslag og kjeft/ros er gjort tilgjengelig for alle.
Leverandøravtaler. Styreleder har hatt en gjennomgang av alle leverandøravtaler borettslaget har hatt. Hovedgrunnen for å oppdatere kontaktinformasjon til borettslagets styre og ikke kontaktpersoner i APT / Pecla AS (utbygger). Styret ser ingen grunn til å ha noen formelle koblinger til utbygger når forliksavtalen er ferdig levert på og tar derfor grep. Sekundært har styreleder ønsket en gjennomgang av økonomi i de ulike avtalene, og innholdet i leveranser. Etter gjennomgangen har nye avtaler blitt signert og gjort tilgjengelig for styret og forretningsfører i portalen Bonabo. Dette for å sikre kontinuitet til fremtidige styrer. Gjennomgangen har også vært gjort for å optimalisere at innholdet i avtalene sikrer den/de leveranser som er ønsket. Det er gjennomgående behov for å følge opp leverandører da flere virker å ha et slurvete forhold til det som skal leveres. Styret følger opp løpende.
Disse avtalene er gjennomgått, reforhandlet og signert versjon av dagens styre er tilgjengelig i Bonabo:
Fibernett, Heis, Forretningsfører, Revisor, Brann, vanntåke og sprinkelanlegg, Vaktmester og Skadedyrkontroll.
Nye eller tillegg til avtaler, innkjøp fra styret. I tillegg til gjennomgangen av eksisterende avtaler er det inngått ny avtale med Solid Eiendomsservice, rassikring. Dette er borettslaget pålagt å ha etter Plan og bygningsloven § 31-3. Det er også lagt til en tjeneste i avtalen med vaktmester, strøkasse i bakgården i sesong. Det er montert 4 stk panelovner som går på termostat i kjelleren i nr 5. Dette ble gjort ifb med frosne rør i sprengkulden i januar. Med dette vil vi unngå at beboere mister vann. Fra rørlegger og elektriker: skal man reise bort i kalde perioder må man huske å ha på varme inne, samt er man hjemme sørg for at springen brukes (vannet renner) et par ganger i døgnet. Det er ryddet og satt inn hyller i fellesboden i kjeller. Det er kjøpt inn snømåke og ishakke.
Konflikt med utbygger, fremdrift forliksavtale. Bakgården i PC 1-3 ble gravd opp i høst for en utredning og forbedring av vann problemene vi har opplevd. Arbeidet stoppet opp før jul da ingeniørene som var leid inn ikke hadde kommet med en konkret plan, ferdigstilt utredning. Det har i tillegg vært utfordringer med leverandører som skulle ferdigstille arbeidet som har gått konkurs. Samt problemer med å få nye leverandører til å starte i mangel på økonomiske garantier for arbeid. Det er pr i dag startet opp arbeider i bakgården igjen, med GAST som leverandør. Styret har direkte dialog med GAST, samt følger opp utbygger tett. Det er ikke gitt noen dato for ferdigstillelse. Når bakgården er ferdig gjenstår arbeid i Hans Bygdas sin leilighet, samt reparasjoner i inngangspartiet i oppgang C. Dette må gjøres etter ferdigstilling i bakgård. Ref forliksavtalen gjenstår også en ferdigstillelsesattest for PC3. Denne er ikke levert fra utbygger og er oversittet fristen i forliket med mange mnd. Styret vurderer dagbøter som angitt i forliket, styret vurderer bruken av dette som virkemiddel mot en aktiv og løpende dialog med utbygger. Styret gjør også et regnestykke på næringsskatt som skal betales fra utbygger til borettslaget, ref forliket. Styret følger aktivt opp de gjenstående punktene i forliket og har varslet utbygger om rettslig grep om vi ikke finner fremdrift tilfredstillende.
Annet: Styret er kjent med at enkelte eiere ønsker å kunne ha mulighet til AirBnB. Styret anser det som opp til den enkelte å leie ut til gjester som overholder ro og orden i borettslaget. Skulle det oppstå problemer ifb med løsningen vil styret vurdere denne
Regnskap / kostnadsøkningerÅrsregnskapet for år 2023 viste et driftsresultat på kr. 192 002,-. Overskuddet ble foreslått overført til sameiets egenkapital. Bankinnskudd per 31.12.2023 var 514 808,-.
- Informasjon om strømforbruk
Selgers strømforbruk er opplyst til å være ca. X kwh pr. år.
Strømforuket vil variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingOppvarmingskarakter:
Energikarakter: Ingen
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave.
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattest.
- Beliggenhet
Meget sentral og tilbaketrukket beliggenhet på Meyerløkka. Fra leiligheten er det kort gangavstand til alt Oslo sentrum har å tilby. I nærheten er det flere dagligvarebutikker som Extra, Kiwi og Rema 1000. Kort avstand til St. Hanshaugen med flere kaféer, restauranter og spesialforretninger m.m.
Det er kort avstand til flere hyggelige spisesteder både på St. Olavs plass og Vulkan. Ca. 10 minutters gange til Hegdehaugsveien/Bogstadveien, Norges lengste handlegate. Det er flere rekreasjonsmuligheter i nærheten som St. Hanshaugen, Slottsparken og Kubaparken. Gode treningsmuligheter som SATS på Bislett, Fresh Fitness på St.Hanshaugen, EVO i Oscars gate, Athletica Centrum ved Holbergs plass og Treningshuset.
Det er gangavstand til barneskole og ungdomsskole samt flere barnehager. Leiligheten ligger ikke langt unna universitetet OsloMet. I tillegg er det kort avstand til utdanningsinstitusjoner som Det Juridisk fakultet, Det odontologiske fakultet, Lovisenberg diakonale høgskole, Veterinærhøgskolen, samt kun en kort busstur unna Handelshøyskolen BI og Blindern.
Det er meget god offentlig kommunikasjon i området med noen hundre meter til buss (Nordahl Bruns gate), ca. 400 m til trikk (Tullinløkka) og ca. 800 m til T-bane, tog og flytog (Nationaltheatret stasjon).
- Regulering
Området er regulert til bolig tilhørende anlegg, jf. reguleringsplan S-2255 ifølge Oslo kommune.
Pågående byggesaker:
Saksnummer: 202200151. Peder Claussøns gate 3 - Bruksendring til boliger og fasadeendringer.
Saksnummer: 202211227. Munchs gate 7 - Oppføring av fasadeskilt - PMP Eyecare.
Saksnummer: 202203545. Munchs gate 5 B - Rehabilitering og påbygg på kontorbygning.
Saksnummer: 201911133. Ombygging, bruksendring bensinstasjon til del av hotellet, fasadeendring og tilbygg med to heiser - Thon Hotel Munch.
Saksnummer: 201117258. Keysers gate 5 - Bruksendring fra kontor til bolig deler av 4. etasje.
Saksnummer: 202308477. St. Olavs gate 1- Bruksendring fra kunstindustrimuseum til videregående skole, samt ombygging av eksisterende skole - Edvard Munch VGS.
Saksnummer: 202104824. C.J. Hambros plass - Etablering av ladestasjon.
Eiendommen er oppført på byantikvarens "Gule liste". Ettersom eiendommen er registrert i Gul liste skal Byantikvaren gi en rådgivende uttalelse i eventuelle byggesaker som berører eiendommen. For ytterligere informasjon:
https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/kulturminner-og-bevaring/gul-liste
Kopi av reguleringskart med tegnforklaring er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
ArealbekreftelseArealbekreftelse fra kommunen følger vedlagt.
BevaringsverdigEiendommen er registrert på byantikvarens gule liste.
Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen.
Konsesjon / OdelDet er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Ferdigattest / BrukstillatelseDet foreligger ferdigattest for Peder Claussøns gate 3 - 5 datert 23.08.2017.
HeftelserBorettslaget har lovbestemt pant for inntil 2 G i andelene.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
For nærmere informasjon om dette gjelder denne eiendommen, se oversikten over tinglyste heftelser.
Dersom det ønskes mer informasjon, ta kontakt med megler.
Vei, vann og avløpBoligen er tilkoblet offentlig ledningsnett. Borettslaget har vedlikeholdsansvar for vann- og avløpsrør frem til offentlig nett.
Tinglyste rettigheter og heftelserPå eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1872/920013-1/105 07.05.1872
BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Bestemmelse om benyttelse
1996/48847-1/105 04.09.1996
ERKLÆRING/AVTALE RETTIGHETSHAVER: KNR: 0301 GNR: 208 BNR: 521 FNR: 0 SNR: 1 vedr. rømningsvei
Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan- og bygningsetaten
GRUNNDATA
1872/900062-1/105 07.05.1872
OPPRETTELSE AV MATRIKKELENHETEN OPPRETTELSE - FRADELT FRA EN ADRESSE EIENDOMMENS RETTIGHETER
Servitutter:
996/48856-1/105 04.09.1996
ERKLÆRING/AVTALE
Rettighet hefter i: KNR: 0301 GNR: 208 BNR: 521 FNR: 0 SNR: 1
Vedr. rømningsvei Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan- og bygningsetaten
LegalpantKommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt.
Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på eiendommen.
- Overtagelse
Etter avtale.
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring.
BoligkjøperpakkeSammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen
Løsøre og tilbehørIntegrerte hvitevarer medfølger, samt vaskemaskin i skap på soverom.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
- Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse vi dere til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.
Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på www.tinholt.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver.
Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
SalgsbetingelserEiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder.
Det er forventet at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges “som den er”. Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Forbrukerkjøp/avtalevilkårMed forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10.000 (egenandel).
Profesjonell (næringsdrivende) avtalevilkårHvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Lov om hvitvaskingEiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll.
Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
BetalingsbetingelserOppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
FinansieringVi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
KjøpekontraktKjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Tinholt i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
PersonopplysningslovenPersonopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
- Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva
Tilrettelegging fra: 15 000,00
Markedspakke (Stor annonsepakke Finn.no, Hjem.no, Ukens bolig på Finn.no, Nabolagsprofil, Annonse på Facebook og Instagram, samt display-annonsering, 15 trykte salgsoppgaver): 20 000,00
Oppgjørshonorar: 6 000,00
Visninger pr.stk : 3 000,00
Betalingsutsettelse: 7 000,00
2 visninger: 6 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Meglers vederlag er avtalt til 105 000.
Vedlegg til salgsoppgavenVedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
MeglerAnsvarlig megler er:
Espen Fjeld
Partner/Eiendomsmegler MNEF.
+47 95 84 66 41 / [email protected].
Megler 2.
/ .
MeglerforetaketTinholt Eiendomsmegling AS.
Org. nr. 928 582 906.
Bygdøy Allé 60
0265 Oslo.