Prinsens gate 8
Unik og ettertraktet 2-roms over to plan | Ombygd i 2006 | Heis | Generøs takhøyde | Fjernvarme | Felles takterrasser
- Prisantydning
- 5 950 000,-
- Omkostninger
- 161 870,-
- Fellesgjeld
- 87 404,-
- Totalpris
- 6 199 274,-
- Eiendomstype
- Leilighet
- Eieform
- Eierseksjon
- Byggeår
- 1916
- Soverom
- 1
- Bad
- 1
- Internt brukseareal
- 48 m²
- Eksternt bruksareal
- 5 m²
- Tomtetype
- Eiet
- Energimerking
- G
Egenskaper
- Sentralt
- Moderne
Fasiliteter
- Bredbåndstilknytning
- Heis
- Vaktmestertjenester
- Parkett
- Offentlig vann / kloakk
Beskrivelse
Visninger
Informasjon
- Oppdragsnummer
201240214.
Adresse og matrikkelPrinsens gate 8.
gnr. 207, bnr. 39, snr. 172 i Oslo.
EierLine Tronstad og Anne Grete Nesset.
Etasje6. etasje.
ByggeårByggeår er 1916. Ombygget i 2006/2007.
TomtEiet tomt på 4897 kvm.
Parkering/garasjeSameiet har egen Scooter/mc parkering i bakgården. Parkeringen må søkes om til Styret hvert år i april-mai, da det er begrenset med plasser, og det må tegnes en særavtale for å benytte plassen. Scooter/mc-parkeringen for 2024-sesongen (01.april - 30.november) kostet kr 1500 pr. plass. Beløpet går til rengjøring i bakgården, som er ekstra krevende på sommeren Søknad om scooter/mc-parkering finner du på sameiets webside.
Beregnet totalkostnadPrisantydning kr 5 950 000,-
Andel fellesgjeld kr 87 403,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
150 920,00,- (Dokumentavgift)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (Valgfri))
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 6 199 273,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
- Boligens areal
BRA-i: 48 m²
BRA-e: 5 m²
6.etasje:
Internt bruksareal: 48 m²
Følgende rom er oppgitt som BRA-i: entré, kjøkken, soverom og bad.
7.etasje:
Internt bruksareal: 48 m²
Følgende rom er oppgitt som BRA-i: stue, hems/loftsrom.
- Beskrivelse
Unik og ettertraktet 2-roms i ærverdige Posthallen som ble omgjort til boliger i 2006/2007. Planløsningen strekker seg kreativt over to plan og består av entré, kjøkken, soverom, bad, stue og hems/loftsrom. Leiligheten har en imponerende takhøyde og store buede vinduer som fyller rommene med naturlig lys og skaper en luftig atmosfære.
I Quadraturen bor du midt i hjertet av Oslo sentrum og i nærheten av Barcode, Aker Brygge og alt av byens fasiliteter, handlegater, kollektivtransport og servicetilbud.
K V A L I T E T E R:
- Lekker 2-roms beliggende høyt og fritt til i 6. og 7. etasje m/heis
- Omgjort til boliger i 2006/2007
- Leiligheten har en gulvflate på 59 kvm
- Generøs takhøyde på opptil 3,23 meter
- Store, buede vindusflater som gir godt m/naturlig lysinnslipp samt utsikt over "Byens tak"
- Fjernvarme, kabel TV og internett inkludert
- Felles takterrasser med fantastisk utsikt
- God oppbevaringsplass i kjellerbod på 5 kvm
- Felles sykkelbod med egen inngang fra gateplan
- Umiddelbar nærhet til "alt"
InnholdLeiligheten strekker seg over to plan og består av følgende:
6. etasje: Entré, kjøkken, soverom og bad.
7. etasje: Stue, hems/loftsrom.
Boligen disponerer en ekstern bod i kjeller på ca. 5 m² (Bod nr. 609).
KjøkkenStilrent kjøkken som er oppgradert i 2020 med nye hvitevarer, benkeplate og fronter. Innredningen består av glatte fronter i hvit utførelse og benkeplate av laminat med nedfelt kum i rustfritt stål. Under overskapene er det lagt fliser og belysning. Det er godt med skap- og benkeplass for oppbevaring og matlaging. Kjøkkenet er fullutstyrt med integrert stekeovn med tilhørende platetopp (ny i 2020), oppvaskmaskin og kjøleskap kombinert med fryserdel. Det er i tillegg opplegg for vaskemaskin.
BadTidløst bad fra 2006/2007. Badet er innredet med benkeskap, ovenpåliggende servant, speil med integrert belysning og praktiske skapløsninger. Videre har det vegghengt toalett og dusj med innfellbare dører i herdet glass. Elektriske varmekabler i gulvet sørger for behagelig varme. Varmtvann er inkludert i fellesutgiftene, noe som bidrar til å redusere de månedlige kostnadene.
VarmtvannstankFelles varmtvann.
OverflaterGulv:
- Trestavs parkett.
Vegger:
- Sparklet/pussede og malte overflater.
Himling:
- Sparklet og malte plater.
- Himlingshøyde i kjøkken er målt til 2,22 m.
- Himlingshøyde i soverom målt til 3,23 m.
DørerYtterdører: Entrédør i brannklasse EI30 med 40 desibel lydmotstand.
Innvendige dører: Glatte innvendige dører.
Elektrisk anleggSikringsskap i entré med automatsikringer og jordfeilbryter. Anlegget er i hovedsak skjult i konstruksjonen.
VinduerVinduer med tolags isolerglass, produsert i 2023. Overlysvinduer/takvinduer med tolags isolerglass, fra ombygningsåret.
- Tilstandsgrad
I forbindelse med salget er følgende tilstandsgrader markert i tilstandsrapporten:
TG2 (Avvik som kan kreve tiltak) - 3 stykk.
Følgende har fått TG2:
- Etasjeskiller: Skjevheter.
- Overflater, vanntett sjikt og sluk - bad: Alder og slitasje.
- Elektrisk anlegg: Manglende samsvarserklæring.
ByggemåteUtvendige bygningsdeler:
- Grunnmur i granitt.
- Yttervegger i pusset og malt murverk.
- Saltak i trekonstruksjon, tekket med takstein/takplater.
Innvendige bygningsdeler:
- Etasjeskiller i trebjelkelag.
- Personheis.
- Trapper i betong belagt med marmorfliser.
- Dørcalling med video.
Selgers egenerklæringsskjemaSelger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
11. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. To vinduer byttet i 2023 (ikke takvinduene).
26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt felles gjeld?
Ja. Varslet økning av felleskostnader med 9% fra 1. januar 2025.
- Felleskostnader
Felleskostnadene utgjør kr. 4 710,- pr. mnd.
Felleskostnadene inkluderer: Fjernvarme, grunnpakke kabel TV/internett via Altibox, nedbetaling av andel fellesgjeld, vedlikeholdsfond, vaktmester for fellesareal, kommunale avgifter, felles forsikring, forretningsførsel, m.m.
Utgiftene fordeles slikt:
Nøkkel og callinganlegg: 75,-
Vedlikeholdsfond: 46,-
Lånekostnader: 1 108,-
Fjernvarme: 511,-
Internett: 519,-
Felleskostnader: 2 451,41,-
Til informasjon: TV- og internettjenester leveres av Fibernett-Altibox. Det er mulig for den enkelte seksjonseier å velge bort TV fra basispakken, noe som gir økt internetthastighet. Endringer administreres av seksjonseier ved å kontakte Altibox direkte.
Informasjon om fellesgjeld/lånevilkårAndel fellesgjeld utgjør kr. 87 403,- pr. 02.01.2025.
Selskapets totale fellesgjeld utgjør kr. 29 703 508,- pr. 02.01.2025.
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208212745
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,95%
Restsaldo 29 703 508,-
Innfrielsesdato: 30.10.2033
Type rente: Flytende rente
Informasjon om fellesformueAndel fellesformue utgjør kr. 7 765,- pr. 31.12.2023.
EiendomsskattDet er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt. Det gjøres spesielt oppmerksom på at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig. For å finne beregningsgrunnlaget vennligst se Oslo kommunes hjemmeside: http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt/
FormuesverdiPrimær formuesverdi kr. 1 306 807,-.
Sekundær formuesverdi kr. 5 227 227,-.
Gjeldende for ligningsåret 2023.
- Navn og orgnr.
Quadraturen Eierseksjonssameie, Orgnr: 989 976 478.
Sameiets forsikringSameiet er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer 87413449.
Forsikringen dekker bygningene, fellesareal og boliger med veggfast utstyr. Den dekker også bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal beboer sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til Styret, som deretter melder skaden til forsikringsselskapet. Forsikringsselskapet takserer skaden, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. I tilfelle skade, må ingen reparasjon igangsettes før skaden dokumenteres og takseres av forsikringsselskapet, og før forsikringsselskapet gir klart signal til reparasjonen. Reparasjoner som er igangsatt uten forhåndsbesikting og taksering av forsikringsselskapet må bekostes av seksjonseier selv. Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers eller leietakers ansvar, eller dersom skaden skyldes uaktsomhet eller ikke er meldt inn i rimelig tid etter at skaden oppstår. Egenandel på hver forsikringssak er kr 20 000 og dekkes av seksjonseier. Styret foreslår å øke andelen til kr 40 000 etter anbefaling fra forsikringsselskapet. Hvis forsikringsselskapet avviser saken, må seksjonseier dekke skaden selv. Styret forholder seg kun til eier av seksjon i slike saker. Påvirker skaden andre seksjoner kan seksjonseier bli stilt regresskrav på dekning av reparasjonskostnader i de berørte seksjoner.
Den enkelte seksjonseier eller leietaker må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre. Dette gjelder også bod.
Om sameietSameiet består av 217 seksjoner.
Kontakt styret:
Beboere kan finne det meste av nyttig informasjon på sameiets hjemmeside: www.quadraturen.no. Finner man ikke det man lurer på her kan styret kontaktes på e-post: [email protected].
Takhage:
Har du grønne fingre, liker tanken på å dyrke jorda og høste egne grønnsaker? I sameiet er det muligheter for å leie to dyrkekasser med jord og tilgang til parsellhage for kr. 1600 (Pris gjelder for år 2024).
Nøkkelbrikker:
Nye nøkkelbrikker koster kr 930/stk og kan kun bestilles av eier av leilighet, eller av leietaker med tillatelse fra eier. Informasjon om hvordan nøkkelbrikker bestilles og betales finnes også på sameiets webside.
MC/Scooter – parkering:
Sameiet har egen Scooter/mc parkering i bakgården. Parkeringen må søkes om til Styret hvert år i april-mai, da det er begrenset med plasser, og det må tegnes en særavtale for å benytte plassen. Scooter/mc-parkeringen for 2023-sesongen (01.april - 30.november) kostet kr 1500 pr. plass. Beløpet går til rengjøring i bakgården, som er ekstra krevende på sommeren Søknad om scooter/mc-parkering finner du på sameiets webside.
Callinganlegg:
Alle leiligheter kan registrere opptil 4 mobiltelefoner som mottaker til dørtelefonen (callinganlegget), og åpne hovedinngangsdøren for gjester som benytter callinganlegget. Registrering av mobiltelefon i callinganlegget gjøres direkte i eget skjema på sameiets webside, og utføres av Styret uten kostnad. Callinganlegget styres med en app (AiPhone) som må lastes ned til mobiltelefonen.
Brebånd/TV:
Leverandør av TV/Internett er Fibernett-Altibox. Det er mulig å velge bort TV fra basispakken i hver seksjon. Seksjoner som gjør det får høyere internett hastighet. Dette gjøres av seksjonseier ved å kontakte Altibox direkte.
ForretningsførerForretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning AS .
StyregodkjennelseDet praktiseres ikke styregodkjennelse.
ForkjøpsrettDet er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Adgang til utleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon jfr. vedtektenes § 3 og 4. Utleie skal meldes styret.
Vedtekter og husordensreglerKjøper oppfordres til å gjøre seg kjent med vedtektene og husordensreglene som er vedlagt salgsoppgaven.
HusdyrholdFølgende er oppgitt i husordensreglene:
Med dyrehold forståes først og fremst hund eller katt, men andre dyreeiere må også følge sameiets bestemmelser om dyrehold.
Dyrehold er tillatt for inntil to hunder og/eller katter per seksjon. Beboere som ønsker å holde flere dyr må sende søknad om dette til styret i hvert enkelt tilfelle.
Dyrets eier er ansvarlig for at dyret får sitt daglige stell og at det ikke er til sjenanse for andre beboere. Lufting skal foregå utenfor sameiets område og fellesarealer/terrasser, og må foretas av en voksen person. Dyr skal alltid føres i bånd på sameiets område og dyrepasser plikter å ha med hundepose e.l. Dyr som naturlig krever lufting skal ikke være i leiligheten over lengre tidsrom.
Eieren er erstatningspliktig ved eventuell skade forårsaket av dyret.
Styret kan, etter saklig begrunnet klage fra andre beboere, ved simpelt flertall nekte enkeltbeboere dyrehold. Opphører ikke dyreholdet senest tre måneder etter styrets vedtak kan styret kreve oppsigelse av husleiekontrakten eller sette i gang tvangssalg av den berørte seksjonen. Det er forbudt med hund og katt m.m. på takterrassene, uansett grunn og tid på døgnet. Takterrassene er dermed husdyrfrie soner av hensyn til beboere med allergi eller redsel for hund/katt m.m.. Kun offisielt godkjent førerhund er tillatt, og eieren må kunne vise akkrediteringen.
Det er forbudt med hund og katt m.m. på takterrassene, uansett grunn og tid på døgnet. Takterrassene er dermed husdyrfrisoner av hensyn til beboer med allergi eller redsel for hund/katt m.m.. Kun offisielt godkjent førerhund er tillatt, og eieren må kunne vise akkrediteringen.
Hva skjer i gården / vedlikehold etcFølgende er gjennomført i 2023/2024:
- Vindusprosjektet: Prosjektet ble delt i fase 1 og 2, der fase 1 omfattet utskifting av trevinduer og balkongdører i treverk fra 2. etasje til 7. etasje, i tillegg til full rehabilitering av alle vinduer og dører i 1. etasje, samt alle verneverdige vinduer i trappeoppganger og enkelte næringsarealer, og sorte metalgittere utenfor vinduene i 1. etasje. Fase 1 omfattet også rehabilitering av snøfangere og varmekabler på taket og montering av nye snøfangere på begge kuplene. Også hele fasaden ble kontrollert for skader og reparert, og rengjort/vasket.
- 4 viftemotorer i fellesventilasjonsaggregater i boligdelen ble skiftet ut.
- 1 viftemotorer inne i leiligheter ble skiftet ut.
- Maling av flekker i enkelte korridorer ved behov.
- Mellomdører fra trapp til korridor er utsatt for mye slitasje til alle døgnets tider, og ble sjekket av spesialsnekker, også i 2023. Ytterdørene ble totalrehabilitert ifm vindusprosjektet. En branndør i 5. etasje ble skiftet ut.
- Ytterligere tiltak mot skadedyr i kjelleren. Det har i år vært færre møllangrepp som følge av feil lagring av tekstiler. Eksponerte tekstiler spiser av møll og brukes til å legge egg. Styret oppfordrer alle til å pakke tekstiler inn i plast eller plastbokser.
- Utskifting av ca 50 takstein ifm vindusprosjektet.
- Trykkspilling av svalgangene og takterrassene (to ganger).
- Reparasjon av 3 dørbrikkeleser, som ble utsatt for hærverk.
- Flere beboere har opplevd at pakkeleveranser levert utenfor døren har blitt stjålet av uvedkommende. Vennligst påse at du er hjemme hvis du venter på en leveranse, slik at du unngår at varene forsvinner.
- Pumpesystemet til fontenen ble åpnet og rengjort i henhold til vedlikeholdsplanen.
- Alle pumpene i fjernvarmeanlegget til boligdelen ble også i år kontrollert og kalibrert, for å forebygge unødvendig slitasje.
- Det var ikke behov for å skifte ut blomsterjord i blomsterkassene i takterrassen i 5. etasje og takterrassen i 7, etasje nærmest slottet. Det ble innkjøpt 3 nye blomsterkasser til bakgården som skal settes ut etter at fase 2 i vindusprosjektet er ferdig.
- Flere tagginger på fasaden har blitt fjernet umiddelbart.
- En kloakkpumpe ble skiftet ut under Muskelklinikken i henhold til vedlikeholdsplanen (sameiet har 8 hovedkloakkpumper og 2 grunnvannspumper).
- Alle korridorer har fått nye takarmaturer (ledd) i tråd med anbefalingene om energisparing fra Oslo Kommune.
- Ny fasadebelysningen (ledd) ble montert rundt bygget.
- Det ble utført reparasjon av saltskader i betongvegger flere steder i kjelleren.
- Det ble utført en større ombygging av strømkurs mellom boligdelen og næringsdelen i hovedtavlerommet i kjelleren. Formålet var å eliminere behovet for kostnadsfordeling av strømutgifter i fremtiden mellom boligdelen og næringsdelen. Det ble også montert en ny strømkurs for varmekabler/snøsmelteanlegg på kuplene ifm installasjonen av nye snøfangere.
- Hele callinganlegget ble skiftet ut på leverandørs regning som følge av reklamasjon på uopprettelig feil. Etter at nytt anlegg og ny app ble aktivert, har styret ikke mottatt meldinger om feil med anlegget.
Regnskap / kostnadsøkningerÅrets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd på kr 29.410.893,- pr 2023, og foreslås ført mot egenkapital. Underskuddet skyldes drift og vedlikehold.
Vesentlig avvik:
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak økning av felleskostnader ifb. Låneopptak og renteøkninger. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak forarbeidet og implementering av vindusprosjektet, samt utskifting av montering av ny fasadebelysning. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak låneopptak og renteøkninger knyttet til finansieringen av vindusprosjektet.
- Oppvarming
- Oppvarming via radiatorer tilknyttet fjernvarme.
- Varmekabler i bad.
Informasjon om strømforbrukStrømforbruket vil variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingOppvarmingskarakter:Lys grønn
Energikarakter: G
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave.
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattest.
- Beliggenhet
Leiligheten ligger midt i Kvadraturen i Oslo sentrum, med alt du trenger i det daglige rett i nærheten. Dagligvarebutikker, postkontor og andre nødvendige fasiliteter er innen kort gangavstand. Sørenga ligger i nærheten og byr på fine bademuligheter og et hyggelig sted for varme sommerdager. Karl Johan, med sitt utvalg av butikker, restauranter og uteliv, ligger også i umiddelbar nærhet. Området har gode forbindelser med offentlig kommunikasjon som gjør det enkelt å komme seg rundt.
Servicefasiliteter
Med beliggenhet midt i sentrum har du enkel tilgang til et bredt utvalg av tilbud. Kjøpesentre som Steen & Strøm, Oslo City og Arkaden ligger innen gangavstand, i tillegg til flere dagligvarebutikker som Joker rett rundt hjørnet og Rema 1000 bare noen minutter unna. Området har også et godt utvalg av kaféer og restauranter for både små og store anledninger.
Nærhet til studiesteder
Den sentrale plasseringen gir kort reisevei til flere studiesteder. Innen 30 minutter finner du blant annet Tannlegehøyskolen, Handelshøyskolen BI, OSLOMET og Universitetet i Oslo. Høyskolen Kristiania ligger få minutter unna.
Tur- og rekreasjonsmuligheter
Selv midt i sentrum finnes det gode muligheter for tur og rekreasjon. Slottsparken ligger kun en kort spasertur unna, og turen langs havnepromenaden eller Akerselva gir fine opplevelser i urbane omgivelser. Sørenga byr på både bademuligheter og aktiviteter som kajakkutleie.
Offentlig kommunikasjon
Området har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk, T-bane og tog. Fra Tollbugata går busslinjene 30 og 31, og fra Dronningens gate går trikkelinjene 12, 13 og 19. Stortinget stasjon gir tilgang til hele T-banenettet, og Oslo S ligger kun en kort spasertur unna med både lokaltog og langdistanseforbindelser.
Skolekrets/barnehageOmrådet sokner til Ruseløkka barne- og ungdomsskole. Videre er det flere universiteter/høyskoler i nærområdet som blant annet Kristiania og Det juridiske fakultet.
- Regulering
Eiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor i henhold til reguleringsplan S-4012, datert 15.10.2003. Videre regulering er i henhold til reguleringsplan S-5046 regulert til kombinerte formål for samferdselsanlegg og/eller teknisk infrastrukturtraseer, datert 19.06.2019.
Byggesaker i nærheten av eiendommen:
Dronningens gate - Permanent tiltak - Oppgradering og utvidelse av fortau - Strekning fra Tollbugata til Biskop Gunnerus gate. Se saksnr: 202462104. Status: Mottatt søknad.
Kirkegata 20 - Oppgradering av bebyggelse - Fasadeendringer og bruksendring. Se saksnr: 202315405. Status: Rammetillatelse gitt.
Kirkegata 24 - 26 og Prinsens gate 11 - Ombygging, bruks- og fasadeendring, dispensasjon fra plan. Se saksnr: 202216476. Status: Mottatt søknad om endring.
Plansaker i nærheten av eiendommen:
Jernbanetorget 1 - utarbeidelse av planforlag. Se saksnr: 201510215.
Felt A5 (A5A, A5B og A40) i Bjørvika - Planforslag til offentlig ettersyn - Høringsfrist 16. desember. Se saksnr: 202205032.
Myntgata 2 -planforslag sendt til politisk behandling - Videregående skole. Se saksnr: 201900074.
ArealbekreftelseArealbekreftelse fra kommunen følger vedlagt.
BevaringsverdigEiendommen er registrert på byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen.
Konsesjon / Odel / BopliktDet er ingen konsesjon, odel eller boplikt knyttet til salget av denne eiendommen.
Ferdigattest / BrukstillatelseDet foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse iflg. kommunen. I henhold til plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for bruksendring til bolig, datert 21.06.2007 samt henleggelse uten ferdigattest, datert 10.07.2015. I tillegg foreligger det ferdigattest for utskiftning av vinduer og montering av snøfangere, datert 13.02.2024.
Det lar seg ikke gjøre å oppdrive originale, byggemeldte tegninger. Det foreligger byggemeldte tegninger for bruksendring til boliger, og plantegningene samsvarer med dagens plantegning. Tegningene ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Meglerforetaket oppfordrer interessenter til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg. Interessenter oppfordres også til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med sakkyndig. Dette bør gjøres før bud inngis.
Vei, vann og avløpEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Tinglyste rettigheter og heftelserPå eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Dnr. 913781, tgl. 31.08.1915 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om kloakkledning
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 912616, tgl. 26.08.1919 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om benyttelse
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 993411, tgl. 18.03.1922 - Best. om vann/kloakkledn.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 301896, tgl. 26.06.1943 - Erklæring/avtale
Best om branngavl
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 30948, tgl. 19.03.1948 - Erklæring/avtale
Best om branngavl
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 509235, tgl. 09.06.1959 - Bestemmelse om bebyggelse
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 512505, tgl. 26.07.1960 - Erklæring/avtale
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. åpning i
brannvegg
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 504118, tgl. 12.03.1965 - Erklæring/avtale
Best om åpning i branngavl
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 681813, tgl. 28.08.2007 - RESEK/DELING AV SEKSJON
Oppdeling av: SNR: 134
LegalpantKommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt.
Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på eiendommen.
- Overtagelse
Overtagelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkont.
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring.
BoligkjøperpakkeSammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen
Løsøre og tilbehørIntegrerte hvitevarer medfølger.
Det gis ingen garantier på hvitevarer i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
- Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.
Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på www.tinholt.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver.
Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
SalgsbetingelserEiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder.
Det er forventet at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges “som den er”. Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
EierseksjonslovenDet opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jfr. Lov om eierseksjoner §22
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Forbrukerkjøp/avtalevilkårMed forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10.000 (egenandel).
Profesjonell (næringsdrivende) avtalevilkårHvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Lov om hvitvaskingEiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll.
Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
BetalingsbetingelserOppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
FinansieringVi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
KjøpekontraktKjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Tinholt i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
PersonopplysningslovenPersonopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
- Meglers vederlag / Utlegg
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,8 % av salgssummen inkl. mva (minimum 48 000 inkl. mva)
Tilrettelegging : 12 900,-
Tinholt Markedspakke: 24 900,-
Oppgjørshonorar: 6 900,-
Visninger pr.stk : 3 500,-
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Vedlegg til salgsoppgavenVedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
MeglerAnsvarlig megler er:
Vegar Jenssen
Partner/Eiendomsmegler MNEF.
+47 46 50 54 06 / [email protected].
MeglerforetaketTinholt Eiendomsmegling AS.
Org. nr. 928 582 906.
Bygdøy Allé 60
0265 Oslo.