Svartdalsveien 54



























SOLGT! VISNING AVLYST
- Prisantydning
- 2 800 000,-
- Omkostninger
- 19 752,-
- Fellesgjeld
- 606 230,-
- Totalpris
- 3 425 982,-
- Eiendomstype
- Leilighet
- Eieform
- Andel
- Byggeår
- 1951
- Bad
- 1
- Internt brukseareal
- 38 m²
- Eksternt bruksareal
- 8 m²
- Tomtetype
- Eiet
- Energimerking
- G
Egenskaper
- Sentralt
- Turterreng
Fasiliteter
- Balkong / terrasse
- Bredbåndstilknytning
- Fellesvaskeri
- Vaktmestertjenester
- Offentlig vann / kloakk
Beskrivelse
Informasjon
- Oppdragsnummer
201250233.
Adresse og matrikkelSvartdalsveien 54.
gnr. 148, bnr. 186, andelsnr. 156 i Manglerud borettslag i Oslo.EierBetiel Abraha Nerayo.
Etasje1. etasje.
Byggeår1951.
TomtEiet tomt på 31906 kvm.
Parkering/garasjeBorettslaget disponerer 38 faste parkeringsplasser mot betaling, samt 6 plasser med elbillading. I tillegg finnes det 61 garasjeplasser, alle med tilrettelagt elbillading. Tildeling av parkeringsplass eller garasje skjer etter venteliste. På de faste parkeringsplassene benyttes elektronisk parkeringskort, og henvendelser vedrørende dette rettes til styret.
Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser i området.
Beregnet totalkostnadPrisantydning kr 2 800 000,-
Andel fellesgjeld kr 606 230,-I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
545,00,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte)
545,00,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL)
9 950,00,- (Boligkjøperpakke (Valgfri))
8 212,00,- (Avklaring forkjøpsrett )
500,00,- (Medlemsskap OBOS )
_______________________________________________________
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 425 982,-Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 606 230,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
- Boligens areal
BRA-i: 38 m²
BRA-e: 8 m²
TBA: 5 m²1.etasje:
Internt bruksareal: 38 m²
Følgende rom er oppgitt som BRA-i: entré, stue, kjøkken, rom benyttet som soverom og bad.Byggemeldte tegninger samsvarer delvis med dagens plantegning. Opprinnelig var hele arealet som i dag utgjør kjøkken og soverom avsatt til kjøkken. I senere tid er det satt opp en lettvegg for å etablere et adskilt rom. Tidligere innebygd garderobeskap i stuen er fjernet.
- Innhold
Leiligheten ligger i høy 1. etasje og består av entré, stue med utgang til solrik balkong på 5 kvm, kjøkken, rom innredet som soverom og bad. Det medfølger en ekstern bod i kjeller på 5 kvm, samt en loftsbod med et gulvareal på ca. 5 kvm.
KjøkkenStilrent kjøkken fra 2022 med glatte, hvite fronter og benkeplate i laminat med nedfelt kum i kompositt. Over benken er det montert kjøkkenplater som gir et helhetlig uttrykk og gjør rengjøringen enklere. Under overskapene sørger belysning for gode arbeidsforhold. Kjøkkenet er utstyrt med integrert induksjonstopp, stekeovn og oppvaskmaskin, samt frittstående kjøleskap. Det er i tillegg installert komfyrvakt og automatisk vannstopper.
BadFlislagt bad fra 2005, utført i regi av borettslaget. Badet er innredet med servant, veggskap med speilfronter og integrert belysning, toalett og dusjløsning. Det er opplegg for vaskemaskin. Per i dag fungerer ikke varmekablene, men selger har innhentet et tilbud på utbedring til kr 10 000. Det tas forbehold om at prisen kan variere avhengig av leverandør, flisvalg og eventuelle prisendringer.
VarmtvannstankFelles varmtvann.
OverflaterGulv:
- Innvendige gulv er belagt med laminat.
Vegger:
- Sparklet og malte overflater på plater/murpuss.
Himling:
- Pusset og malte overflater.
- Himlingshøyde ca. 2,55 m målt i stue.
Garderober- Innebygget garderobeskap med glatte fronter i entré.
- Innebygget garderobeskap med frostede glassfronter i innredet rom.
Balkong/terrasseStuen har direkte utgang til en solrik og innbydende balkong på 5 kvm, vendt mot sørvest – perfekt plassert for lange ettermiddager i solen. Her er det god plass til både utemøbler, beplantning og grill. Ifølge husordensreglene er det tillatt med både gass- og elektrisk grill. Balkongen er oppført med epoxybelegg på gulvet og har rekkverk i metall med frostede glassfelt som skjermer godt, samtidig som det slipper inn lys. Det er også montert stikkontakt og utebelysning – praktiske detaljer som gjør balkongen til en forlengelse av oppholdsrommet store deler av året.
DørerYtterdører:
- Original entredør i tre.
- Balkongdør med tolags isolerglass, produsert i 2011.
Innvendige dører:
- Glatt malt innvendig dør til bad.
- Profilert malt innvendig skyvedør til innredet rom.
Elektrisk anleggDet elektriske anlegget ligger i hovedsak skjult i konstruksjonen. Sikringstavle med automatsikringer og jordfeilbryter, montert i felles gang.
Samsvarserklæring signert og datert 01.11.2021 er fremvist for følgende arbeider:
- Elektroarbeider i kjøkken iht. tilbud.
VinduerVinduer med tolags isolerglass, produsert i 2011.
- Tilstandsgrad
I forbindelse med salget er følgende tilstandsgrader markert i tilstandsrapporten:
TG3 (Store eller alvorlige avvik) - 1 stykk.
TG2 (Avvik som kan kreve tiltak) - 10 stykk.Følgende har fått TG3 (Store eller alvorlige avvik):
Elektrisk oppvarming – Bad, 1. etasje: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. Varmekabler er defekt grunnet jordfeil og er frakoblet. TG 3 er gitt på grunn av funksjonssvikt. Eier har fått innhentet tilbud på kr. 10.000.- for utbedring. TG: 3 Utbedringskostnad: kr. 10 000,-.Følgende har fått TG2 (Avvik som kan kreve tiltak):
Ytterdører: Entrédør er ikke merket med brannklassifisering. Forholdet er et avvik ift. dagens branntekniske krav, og kan utgjøre en risiko ved brann. Entrédør er av eldre dato. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje.Innvendige dører: Tg 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje.
Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Vanntrykk og funksjon på avløp er undersøkt og funnet ok. I henhold til Sintef Byggforsk har kobberrør til innvendig bruk i bolig en anbefalt brukstid på 40 - og 50 år avhengig av type rør. Teknisk levetid er 25-100 år avhengig av påvirkende faktorer. Røropplegget har i dette tilfellet oversteget mer enn halvparten av anbefalt brukstid og derfor gitt tg 2. Forholdet kan gi forhøyet risiko for vannlekkasjer.
Ventilasjon: I referansenivået for denne rapporten er det angitt av det skal være tilstrekkelig luftsirkulasjon. Dette lar seg ikke gjøre uten elektrisk/mekanisk avtrekk. Ventilasjonen er derfor vurdert til tilstandsgrad 2. Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår og forskrift til avhendingslova. Boligen ble opprinnelig bygget med avtrekk i kjøkken og bad. I dette tilfellet er det ikke lenger avtrekksventil i kjøkkenet. Dette kan gi noe redusert luftsirkulasjon i boligen.
Elektrisk anlegg: Det er observert enkelte løse kontakter/brytere. Det anbefales at forholdene kontrolleres og utbedres av fagperson. For elektriske anlegg er det krav om samsvarserklæring fra godkjent installatørbedrift, på alle arbeider utført etter 01.01.1999. I de tilfellene dette ikke foreligger, skal det iht. NS 3600 gis tilstandsgrad 2 på anlegget. I dette tilfellet foreligger ikke samsvarserklæring for deler av anlegget. Dette kan medføre en økt risiko, dersom det ikke er utført av en godkjent installatørbedrift, som har gjort de nødvendige kontrollene for å sikre eget arbeid. Det anbefales på generelt grunnlag at anlegget kontrolleres av en el. - takstmann. Dette anbefales på alle anlegg som er eldre, eller mangler dokumentasjon på utførte arbeider.
Fast inventar: Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder og normal bruksslitasje.
Overflater på innvendige gulv – Bad, 1. etasje: Tg 2 er gitt på grunn av alder sett i forhold til forventet levetid på vanntett sjikt. Dette medfører en økt risiko for lekkasjer.
Overflater på innvendige vegger – Bad, 1. etasje: Vegger i våtrom skal ha vanntett sjikt (membran) i våte soner. Denne typen konstruksjon har i følge Sintef Byggforsk normalt levetid på ca. 15-20 år og tilstandsvurdering er derfor basert på alder, da konstruksjonen har oppnådd mer enn halvparten av forventet levetid. Dette medfører en økt risiko for lekkasjer.
Fast inventar, generelt – Bad, 1. etasje: Belysning er defekt, ifølge eier. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder og normal bruksslitasje.
Utstyr for sanitærinstallasjoner – Bad, 1. etasje: Tg 2 er gitt på grunn av alder i forhold til forventet levetid og bruksslitasje.
RadonmålingSelger har ikke utført radonmåling iht. forskrift. Kravet om radonreduserende tiltak og følgelig krav til måling, gjelder for boliger der eier ikke selv bor eller oppholder seg, altså utleieboliger.
ByggemåteUtvendige bygningsdeler:
- Grunnmur i betong.
- Yttervegger i betongkonstruksjon med pusset og malte overflater.
- Saltak i trekonstruksjon, tekket med takstein.
Innvendige bygningsdeler:
- Felles trapper i betong.
- Etasjeskiller i betong.
- Dørcalling.Selgers egenerklæringsskjemaSelger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. En venn som er elektriker skal hjelpe meg å sette opp et nytt speilskap på badet. Dette gjøres før visning.2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Når borettslaget rehabiliterte badet i 20052.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Nei. Vet ikke. Borettslaget har mest sannsynlig dette.2.3 Dersom arbeidet er søknadspliktig (f.eks. bruksendring fra bod til bad, brudd på brannskille), er arbeidet byggemeldt?
Nei. Vet ikke.4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. 2024- Rehabilitering av kloakkrørene og ut til kommunen nett.7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Nei. Se tilstandsrapport. Gulvet er lagt i egeninnsats i 2022.11. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. 2017- Det ble rehabilitert hele 18 000 m2 fasade. Det ble implement avansert superisolasjon i samsvar med TEK10-kravene. I tillegg en omtekking av alle tak, rehabilitering av piper og balkonger, og installerte faste stålrør i 68 pipeløp, inkludert nødvendig arbeid i ildsteder for samtlige 224 leiligheter. Balkongene ble også nøye oppgradert med nye rekkverk og innglassing.13. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. 2021- Det har vært en elektriker som har satt 2 stikkkontakter på kjøkkenet, og 1 stikkontakt for ventilator.15. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Ja. Det har vært utført arbeid av en venn som er elektriker. Han har satt på waterguard og koblet til oppvaskmaskinen. Gulvet har jeg lagt selv. Speilskap på badet vil bli satt opp før visning av venn som er elektriker.20. Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Hvis nei, gå til punkt 21.
Ja. 2016- Bytte av dører på loft og i kjellere til brannsikre dører.23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
Nei, kun tilstandsrapport i forbindelse med salget.26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt felles gjeld?
Nei. Jeg har ringt til styret om dette, de svarte nei.Tilleggskommentar: Det vil bli satt opp et nytt skap på badet med LED-lys. 2 stikkkontakter i stuen vil bli satt fast og et nytt taklokk vil bli festet.
- Felleskostnader
Felleskostnadene utgjør kr. 6 993,- pr. mnd.
Felleskostnadene inkluderer: Varmtvann, dekoder/modem og internetthastighet på 50/50 fra Telia, nedbetaling av andel fellesgjeld, balkongtillegg, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, trappevask, forretningsførsel, m.m.
Utgiftene fordeles slikt:
Felleskostnader: 4.256,-
Balkong - ny i 2002: 620,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS05: 2.117,-Borettslaget er tilknyttet IN-ordning. Ved nedbetaling av lån med IN-ordning (Kapitalkost. lån 1 OBOS05) vil felleskostnadene reduseres til ca. kr. 4876,-
Informasjon om fellesgjeld/lånevilkårAndel fellesgjeld utgjør kr. 606 230,- pr. 11.06.2025.
Selskapets totale fellesgjeld utgjør kr. 174 805 479,- pr. 11.06.2025.
Borettslaget har tre registrerte lån:
Lånenr: HUS601-11342108
Type: A
Restsaldo: 3.419.037,-
Andel restsaldo: 17.451,-
Kapitalkostnader: 626,-
Restløpetid: 2 år 4 md.
Term pr. år: 2
Rente pr. 11.06.2025: Flyt 4,62%Lånenr: OBOS05-98207983047
Type: A
Restsaldo: 116.991.785,-
Andel restsaldo: 410.324,-
Kapitalkostnader: 2.117,-
Restløpetid: 36 år 5 md.
Term pr. år: 12
Rente pr. 11.06.2025: Flyt, 5,28%Lånenr: OBOS06-98207983055
Type: A
Restsaldo: 54.394.657,-
Andel restsaldo: 178.455,-
Kapitalkostnader: 921,-
Restløpetid: 36 år 5 md.
Term pr. år: 12
Rente pr. 11.06.2025: Flyt 5,28%Informasjon om fellesformueAndel fellesformue utgjør kr. 3 254,- pr. 31.12.2024.
Sikringsordning / in-ordningBorettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Borettslaget er tilknyttet IN-ordning. Ved nedbetaling av lån med IN-ordning (Kapitalkost. lån 1 OBOS05) vil felleskostnadene reduseres til ca. kr. 4876,-
EiendomsskattDet er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt. Eiendomsskatt faktureres fra myndighetene til borettslaget. Dette inngår ikke i felleskostnadene og blir derfor viderefakturert eier.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig. For å finne beregningsgrunnlaget vennligst se Oslo kommunes hjemmeside: http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt/
FormuesverdiPrimær formuesverdi kr. 785 444,-.
Sekundær formuesverdi kr. 3 141 774,-.
Gjeldende for ligningsåret 2023. - Navn og orgnr.
Manglerud borettslag, Orgnr: 950 526 181.
Borettslagets forsikringBorettslaget er forsikret i Gjensidige Forsikringmed polisenummer 87808209.
Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS på telefon 22868398, eller e-post til [email protected]. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Om borettslagetStyret:
Styret har telefon 474 16 434 og kan også nås per e-post: [email protected]Innglassing av balkonger:
Leverandøren her er Lumoen AS og andelseier må selv kontakte selskapet.Vaskeri:
Fellesvaskeriene finner man i Steinborgveien 34, 38, 42 og Manglerudveien 1C, 7, 8 og 16. Det er innført betaling for bruk av maskiner.Renhold:
Borettslaget har avtale med Ren Service AS. Personell fra firmaet skal bære ID-kort synlig.Nøkler/skilt:
Ekstra brikke til utgangsdør bestilles hos styret. 1 brikke koster kr 300.- Nøkkel til kjeller og loft (som ikke har elektronisk lås) koster kr 500.-. Skilt til postkasse bestilles hos styret. Navneendring på ringeklokke/callinganlegg gjøres av styret. Andelseier må opplyse om hva man ønsker skal stå der.Kabel-TV- Internett:
Telia er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål, kontakt Telias kundetjeneste eller se på deres hjemmeside www.telia.no. Manglerud Borettslag har i tillegg fremforhandlet en egen avtale med Telia. I denne avtalen er det gjennom husleien inkludert en dekoder/modem og en internetthastighet på 50/50. Ønsker man høyere hastighet, kan man få dette til sterkt redusert pris ved å kontakte Telia. Avtalen med Telia reforhandles i 2025.Vaktmestertjenester:
Vaktmestertjenester i vårt borettslag blir utført av utført Karlsen vaktmestertjenester og Hagespesialisten. Begge firmaene utfører sine faste oppgaver for borettslaget som vi betaler en fast sum pr måned for. De bestemmer selv hvordan de ønsker å utføre oppgavene, og med hvor mange ansatte. Begge firmaene bære uniformer når de utfører arbeid for borettslaget. Styret mottar rapporter hver uke på utført arbeid.Serviceavtaler:
Borettslaget har inngått faste serviceavtaler med ulike firmaer som har sine «spesialfelt». Ved å ha jevnlig service mener styret at borettslaget på lang sikt kan spare vedlikeholdskostnader.ForretningsførerForretningsfører er OBOS .
StyregodkjennelseKjøper av andelen må godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Kjøper bærer selv risikoen for at godkjenning blir gitt og må videreselge boligen for egen regning og risiko dersom styret ikke godkjenner kjøper som ny andelseier. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtagelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Dersom kjøper på overtagelsestidspunktet ikke er godkjent, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. Borettslagslovens § 4-5 (2). Overtagelse av eiendomsretten vil likevel finne sted.
Andelseier(e) kan kun eie en andel. Andelseier må selv bebo leiligheten. Kun fysiske personer kan eie andel. Erverv fra det offentlige og enkelte institusjoner kan avvike fra dette.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, så er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det
gjøres i den forbindelse oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.ForkjøpsrettDet er forkjøpsrett i borettslaget.
Dersom andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget, og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget, forkjøpsrett. Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, kan melde seg direkte via OBOS annonsen på www.obos.no. Meldefristen er satt til XXX. Ved spørsmål om forkjøpsretten kan du henvende deg til OBOS på telefon 22865500.
Adgang til utleieAndelseieren kan ikke uten godkjenning fra styret overlate bruken av boligen til andre.
Med styrets godkjenning kan andelseierne overlate bruken av hele boligen dersom:
- Andelseieren selv eller en person som nevnt i borettslagslovens § 5-6 første ledd nr. 3 har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Andelseierne kan i slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opp til tre år.
- Andelseieren er en juridisk person.
- Andelseieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner.
- Et medlem av brukerhusstanden er andelseierens ektefelle eller slektning i rett oppeller nedstigende linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen.
- Det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter ekteskapslovens § 68 eller husstandsfellesskapsloven.Godkjenning kan i disse tilfellene bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier.
Vedtekter og husordensreglerKjøper oppfordres til å gjøre seg kjent med vedtektene og husordensreglene som er vedlagt salgsoppgaven.
HusdyrholdDyrehold er tillatt, etter Styrets tillatelse. Kriterier er at andelseier skal ha god grunn til å holde dyr, samt at dyreholdet ikke er til sjenanse for øvrige naboer (Husleielovens § 5-2). Det er ikke tillatt å ha hund eller katt i pensjon uten å søke Styret om dette først
Hva skjer i gården / vedlikehold etcFremtidige vedlikeholds-oppgaver:
Styret har satt opp en vedlikeholdsplan for perioden 2025-2055 og estimert kostnader for dette. Dette for å ha et visst bilde av kostnader framover slik at styret har noe å planlegge ut fra. Styret har så langt estimert kostnader (2024 priser) på kr 33 800 000,- i perioden 2026-2055. Dette er kostander for å holde bygningsmassen vedlike, samt nødvendige utskiftninger. I tabellen ser man det som er tenkt så langt. NB dette er grove estimater, det reelle tallet vil avvike når tiltak skal gjennomføres. Borettslaget tar forbehold om at ukjente ting kan dukke opp. Nye varmtvanns-beredere er det neste store prosjektet som står på planen. Dette er planlagt til 2030. Berederne har da nådd sin tekniske levealder. I årene fram til 2030 må det derfor settes av nok penger til dette prosjektet.Butikklokale i underetasjen:
Leiekontrakten butikken hadde for å leie lokale av borettslaget, går ut 31.04.2025. Butikken varslet i oktober 2024 at de ikke ønsket å forlenge kontrakten. Uavhengig av fremtidig bruk, er det behov for oppgradering av lokalet.Dersom det skal leies ut, vurderer styret følgende alternativer:
• Oppgradere lokalet og dekke kostnadene gjennom høyere leieinntekter.
• La leietaker stå for oppgraderingen mot en lavere leie.
En annen mulighet er å bygge om lokalet til leiligheter, forutsatt at gjeldende krav kan oppfylles. I den forbindelse må følgende forhold vurderes:
• Totale kostnader ved ombygging.
• Forventet salgspris per enhet.
• Eventuell leieinntekt dersom leilighetene skal beholdes som utleieobjekter.
Styret er for tiden i gang med undersøkelser og har foreløpig ikke fattet noen beslutning. Avhengig av hva som konkluderes, kan det bli aktuelt å fremme en sak for generalforsamlingen i 2026.Følgende er vedtatt på generalforsamlingen:
- Parsellhage: Årsmøtet vedtar å tilretelegge for en parsellhage med mulighet for beboerne til å dyrke i pallekarmer eller dyrkingskasser. Styret gis ansvar for å utrede praktiske løsninger, herunder organisering, plassering og eventuelle kostnader, samt implementering av ordningen.
- Tilfluktsrom: Få Sivilforsvaret eller tilsvarende til å gjennomgå dem, sjekke tilstanden. Om de er brukenes kan det være en idee å utstyre dem med et kokeapparat, lommelykt, lighter og en radio i hver av dem. 2. Vannlagring: Er det mulig at hver oppgang får et felles rom hvor vi kan oppbevare vanndunker.
Større vedlikehold og rehabilitering som er gjennomført:
- 2024 Rehabilitering av kloakkrørene fra blokkene og ut til kommunens nett gjennomført.
- 2020 Rehabiliteringen av blokker som ble påbegynt i 2017, er ferdig.
- 2020 Skiftet ut gamle maskiner i vaskeriene, innført betalingssystem
- 2020 Nye inngangsdører til oppgangene med nytt video-callingssystem.
- 2019-2020 Rehabilitering av samtlige balkonger.
- 2018-19 61 nye garasjer med El-billadning er satt opp og i bruk
- 2018-19 Vår nye park med avdekket fjell, vanndammer, beplanting og sitteplasser er ferdig.
- 2018 Malt alle oppganger
- 2018 Malt alle vaskeriene
- 2018 Byttet postkasser i alle blokkene
- 2018 De resterende gamle vinduer/ balkongdører i leilighetene ble byttet
- 2018 Vinduer på fellesområder som loft og kjeller er byttet
- 2018 Påbegynt bytte til led-lys med sensor i alle fellesområder
- 2018 Drenering av uteområde for å få bukt med alt overvannet med tilhørende drensbasseng er ferdig
- 2018 Ferdig med å drenere rundt: Manglerudveien 1-15, 2-16, Steinborgveien 30-44 og Svartdalsveien 46 – 54. Alle blokker er dermed drenert på nytt.
- 2017 Oppstart av vedlikeholdsprosjektet på blokker og utomhusområdet: Piper, tak ned til undertak, nye takrenner, ny bekledning, nye innepiper, vindusutskiftning, oppussing fellesområder, nye lys inne og ute, bortledning av overvann til basseng. Nytt utvendige områder, nye lekeområder.
- 2017 Byttet alle brannvarslere i leiligheter/fellesområdene til nye gjennom GET Safe. Brannvarslere er knyttet opp mot en vaktsentral
- 2017 Drenere rundt blokkene i Manglerudveien 2 – 16
- 2017 Satt opp nye avfallsstasjoner
- 2016 Bytte av dører på loft og i kjellere til brannsikre dører
- 2016 Tatt ned og bygget opp mur ved vaktmestergarasjen
- 2016 Oppgradert 4 P- plasser til EL- bil plasser
- 2016 Reparert og byttet ut steiner ved inngangspartiene ved Manglerudveien 2 - 16
- 2014 Drenering av Steinborgveien.
- 2012 Legging av varmekabler i alle takrenner med unntak av Svartdalsveien 50 og over inngangen til butikken.
- 2011 Utskiftning av vinduer og verandadører eldre enn
- 1990 Vinduer og verandadører nyere enn
- 1990 ble malt utvendig.
- 2010 Oppgradert lekeplassen, og drenert i området rundt uteplassen til kommunal kum.
- 2009 Malt fasade i Steinborgveien. 42-44. Drenering av området rundt lekeplassen.
- 2008 Installasjon av ventilasjonsluker i samtlige leiligheter. Montering av optiske røykvarslere.
- 2006-2007 Malt fasader i Manglerudveien 2-16, drenert/oppgradert utenfor Manglerudveien 1 a-c og Svartdalsveien 50-54, oppussing av vaktmestergarasje, kontor/-bad.
- 2005-2006 Total rehabilitering av våtrom, samt installasjon av felles varmtvann. Drenering.
- 2004 Påbegynt drenering av borettslagets bygninger, samt påbegynt sliping og lakkering av borettslagets loftsarealer.
- 2003-2004 Maling av fasader. Oppgradering av felles uteareal iht utomhusplanen vedtatt på generalforsamlingen
- 1999-2000 Rehabilitering (nye balkonger). Ombygging av antenneanlegget.
- 1997 Utskifting av hoveddører med dørtelefonanlegg.
- 1993-1994 Ombygging av el-anlegget.
Regnskap / kostnadsøkningerÅrsregnskapet for år 2024 viste et overskudd på kr. 8.091.950,-. Overskuddet ble foreslått overført til borettslagets egenkapital.
Planlegging av økonomien for å kunne ta unna nødvendige vedlikeholdsoppgaver i årene framover:
Nå som borettslaget er ferdig med de store vedlikeholdsoppgavene, er det viktig at man planlegger økonomien fremover. Det må bygges opp en buffer slik at vi slipper store husleieøkninger for å finansiere nødvendig vedlikehold. Slik det ser ut, vil borettslaget kunne gå med overskudd etter 2025.Husleieøkning 2025:
Etter mange år med husleieøkninger, var det tilfredsstillende å kunne holde husleia uforandret i hvert fall frem til juni 2025. Men Styret må ta en ny vurdering i juni 2025 for å sikre at inntekter står i forhold til utgifter. - Oppvarming
Boligen har elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbrukStrømforbruket vil variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingOppvarmingskarakter:Rød
Energikarakter: GSe fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave.
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattest. - Beliggenhet
Manglerud er et veletablert boområde bestående av leiligheter og villabebyggelse. Leiligheten ligger barnevennlig til i et nyere, godt og veletablert borettslag. Nærheten til tur- og rekreasjonsområder samt kort vei til Oslo sentrum gjør dette området til et spesielt godt bomiljø for folk i alle aldre. Gangavstand til blant annet flere barnehager, skoler, matbutikker, flere kjøpesentre og offentlig kommunikasjon. Bredt idrett- og aktivitetstilbud i nærområdet med bl.a. fotball, ishockey, innebandy, turn og basketball. Det er også kort vei til treningssenter og Manglerud idrettspark med ishall, kunstgressbane og golfsimulator.
Et par hundre meter ned i veien ligger både Rema 1000 og Kiwi. Ønsker du ytterligere servicetilbud har Manglerud senter (ca 60 butikker) er bredt utvalg av butikker og tjenester. Videre ligger både Lambertseter og Bryn senter innen kort avstand og ikke minst Oslo sentrum.
Nesten rett utenfor døren finnes Svartdalsparken med blant annet tursti som tar deg til sentrum på ca 30 min til fots. I tillegg kan vi friste med blant annet Skulpturparken på Ekeberg samt naturperlen Østensjøvannet som er et spennende område å utforske. Naturskjønne turstier rundt vannet på hele 4,5 km. Fra Østensjøvannet kan man ta turen videre til Østmarka hvor vi kan by på flere badevann som Nøklevann og Ulsrudvann. Under vinterhalvåret tilrettelegges det for lysløyper innover i Østmarka.
Ryenkrysset ligger like i nærheten, her kommer du deg raskt ut på E6/Ring 3 samt Operatunellen med kort kjøreavstand til Oslo sentrum. Med bil tar det ca. 5 min til Ekeberg, 6 min til Oslo S og 31 min til Oslo Lufthavn. Ryen og Manglerud T-bane ligger kort gange fra boligen med reisetid på ca 12 min til Jernbanetorget. Buss 70 Rådhuset/Skullerud stopper like utenfor døren og bruker kun 14 minutter til Jernbanetorget. - Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg (midlertidig reguleringsbestemmelse) i henhold til reguleringsplan S-2864, datert 14.05.1986.
Plansaker i nærheten av eiendommen:
Steinborgveien 45 - 49 - Planforslag til politisk behandling - Boligbygging. GS Utvikling AS foreslår å omregulere Steinborgveien 45-49 og ubebygd eiendom med gnr./bnr. 148/406 til boligformål med høyere utnyttelse enn dagens boligreguleringer i planområdet. Se saksnr: 202017553.(Revisjon av S-4220 småhusplanen) - midlertidig forbud mot tiltak. Planen gir rammer for fysisk utforming av mulige byggetiltak i fremtiden. Den gir ikke føringer for forhold som krever innsats på et mer overordnet nivå, som for eksempel felles parkeringsløsninger, barnehagetomter, større lekeplasser og annen infrastruktur. I februar 2021 mottok PBE en bestilling fra rådhuset om å starte et arbeid med å revidere småhusplanen. Med utgangspunkt i bestillingen, er bevaring av grønne verdier et sentralt mål med revisjonen. Bevaring av grønne verdier er et selvstendig mål med planarbeidet i seg selv, men også et virkemiddel for mer overordnede mål knyttet til klima, overvannshåndtering, biologisk mangfold, sosial bærekraft, folkehelse og kvaliteter i boligområdene. Et annet sentralt mål er å ivareta småhusområdenes karakter og historiske kvaliteter, se saksnr. 202102096.
ArealbekreftelseArealbekreftelse fra kommunen følger vedlagt.
BevaringsverdigEiendommen er ikke registrert på byantikvarens gule liste.
Konsesjon / Odel / BopliktDet er ingen konsesjon, odel eller boplikt knyttet til salget av denne eiendommen.
Ferdigattest / BrukstillatelseDet foreligger ferdigattest for oppføring av boligblokk, datert 19.08.1966.
Byggemeldte tegninger samsvarer delvis med dagens plantegning. Opprinnelig var hele arealet som i dag utgjør kjøkken og soverom avsatt til kjøkken. I senere tid er det satt opp en lettvegg for å etablere et adskilt rom. Tidligere innebygd garderobeskap i stuen er fjernet.
Meglerforetaket oppfordrer interessenter til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg. Interessenter oppfordres også til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med sakkyndig. Dette bør gjøres før bud inngis.
Vei, vann og avløpEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Tinglyste rettigheter og heftelserPå eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Dnr. 4599, tgl. 17.02.1981 - Fellesobl. for bor.innsk.
Beløp: 463 400
Panthaver: ANDELSEIERNE I BORETTSLAGET
Orgnr: 7 279 780Dnr. 52873, tgl. 15.08.2002 - Pantedokument
Beløp: 23 240 000
Panthaver: HUSBANKEN
Orgnr: 942 114 184Dnr. 1269846, tgl. 12.10.2021 - Pantedokument
Beløp: 130 000 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Orgnr: 911 986 884Dnr. 1269847, tgl. 12.10.2021 - Pantedokument
Beløp: 56 550 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Orgnr: 911 986 884Dnr. 1121456, tgl. 11.10.2023 - Pantedokument
Beløp: 2 000 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Orgnr: 911 986 884Dnr. 2565, tgl. 01.03.1950 - Bestemmelse om veg
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 1108, tgl. 29.01.1958 - Best om garasje/parkering
Best om garasje/parkeringDnr. 8695, tgl. 22.06.1966 - Erklæring/avtale
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. garasjer
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Dok. tgl. m/dbnr. 8695/66 - 8697/66.Dnr. 43020, tgl. 16.07.1986 - Rettigheter iflg. skjøte
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Bestemmelse om veg
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 282419, tgl. 23.03.2007 - Erklæring/avtale
Rett til bruk av grunn.
fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten.
Kan ikke slettes uten samtykkeDnr. 913852, tgl. 10.09.1951 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
Gnr. 148 bnr. 107Dnr. 282409, tgl. 23.03.2007 - Grensejustering
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLEREDnr. 1378, tgl. 05.02.1947 - Registrering av grunn
Registrering av grunnDnr. 11451, tgl. 02.09.1953 - Registrering av grunn
Registrering av grunnDnr. 3471, tgl. 08.03.1955 - Registrering av grunn
Registrering av grunnDnr. 4915, tgl. 27.04.1956 - Registrering av grunn
Registrering av grunnDnr. 282328, tgl. 23.03.2007 - Registrering av grunn
Registrering av grunnLegalpantKommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt.
Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på eiendommen. - Overtagelse
Overtagelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkont.
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring.
BoligkjøperpakkeSammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om.
Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert.
Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen
Løsøre og tilbehørFølgende medfølger handelen:
- Hvitevarer på kjøkken.
- Vaskemaskin.
Det gis ingen garantier på hvitevarer i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid.
Følgende medfølger ikke handelen:
- Vegghengt TV i stue og på soverom.
- Nattbord (ikke fastmontert)
- Speil.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
- Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.
Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på www.tinholt.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver.
Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
SalgsbetingelserEiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder.
Det er forventet at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges “som den er”. Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Forbrukerkjøp/avtalevilkårMed forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10.000 (egenandel).
Profesjonell (næringsdrivende) avtalevilkårHvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Lov om hvitvaskingEiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll.
Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
BetalingsbetingelserOppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
FinansieringVi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
KjøpekontraktKjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Tinholt i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
PersonopplysningslovenPersonopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
- Meglers vederlag / Utlegg
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,15 % av salgssummen inkl. mva
Tilrettelegging : 15 500,-
Tinholt Markedspakke: 24 900,-
Oppgjørshonorar: 6 900,-
Visninger/overtagelse pr stk. : 2 500,-
Utsatt betaling (valgfritt*): 4 900,-Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Vedlegg til salgsoppgavenVedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
MeglerAnsvarlig megler er:
Aleksandra Aas
Eiendomsmegler.
+47 95 90 50 27 / [email protected].MeglerforetaketTinholt Eiendomsmegling AS.
Org. nr. 928 582 906.
Bygdøy Allé 60
0265 Oslo.